تحصیل مال از طریق نامشروع: حکم تحصیل مال نامشروع چیست؟

تحصیل مال از طریق نامشروع

مال نامشروع چیست؟ حکم تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟ رضایت شاکی در جرم تحصیل مال نامشروع چه تاثیری دارد؟ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروزه در سطح وسیعی بررسی می‌شود، تحصیل مال از طریق نامشروع است. بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر شخصی که به صورت غیرقانونی و بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به کسب دارایی یا پول می‌کند، مجرم شناخته می‌شود و باید جزای آن را متحمل گردد. علاوه بر این، هنگامی که حقی از افراد در زمان به دست آوردن پولی ضایع می‌شود، موضوع تحصیل مال نامشروع به میان می‌آید و به دلیل غیرقانونی بودن، پیگرد قانمونی دارد. تمامی این موارد، موضوعاتی تخصصی هستند که در ادامه با بررسی‌های بیشتر، شما را از جزئیات آن باخبر می‌سازیم.

تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟

تحصیل مال از طریق نامشروع یکی از مهم‌ترین جرایم مورد بررسی در حوزه حقوق جزایی محسوب می‌شود. برطبق قانون، هرگونه کسب یا استفاده از مال دیگران بدون اجازه آن‌ها و به صورت غیرقانونی و بدون مجوز، جرم است. از طرفی، تحصیل مال نامشروع به معنی تجاوز به حریم خصوصی افراد از طریق سرقت، تقلب، کلاهبرداری، اختلاس، دزدی، سوء استفاده و یا غیره محسوب می‌شود.

تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟

هنگامی که این قانون نقض می‌شود، سازمان های قانونی و دولت اغلب اقدام به ارائه مجازات‌های مختلف یا جریمه‌های مالی می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا اینگونه فعالیت‌ها و ضایع شدن حقوق دیگران به حداقل برسد. اینکه تحصیل مال نامشروع توسط شخص انجام شود و یا سازمان، تفاوتی ندارد و به هر حال هر فرد یا افرادی که در این مورد دست داشته باشند، مجرم شناخته می‌شوند و قانون، برای همه آن‌ها مجازات تعیین کرده است.

در حال حاضر مهمترین مصادیق تحصیل مال نامشروع عبارتند از:

  • خرید و فروش کالاهای غیرقانونی و سوء استفاده از امتیازات
  • توزیع و فروش محصولات و کالاهایی که نیاز به ضوابط خاصی دارند.
  • دست درازی به اموال دیگران که از این موضوع خبر نداشته یا رضایتی از این کار ندارند.

البته که به غیر از این موارد، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که نیاز به بررسی دقیق‌تر و تخصصی‌تر دارد و در صورت مواجهه با هر کدام از آن‌ها می‌توانید با کارشناسان وکیل خبره ارتباط برقرار کنید.

از مهمترین موارد ادله اثبات تحصیل مال از طریق نامشروع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود ۲ شاهد مرد و حضور آنها در دادگاه به منظور شهادت علیه فرد
  • اقرار کردن شخص مرتکب جرم به اینکه از طریق تحصیل نامشروع مالی به دست آورده است.
  • خود قاضی با توجه به محتویات موجود در پرونده و بررسی مدارک و اوراق می‌تواند وقوع جرم را احراز کند.

حکم تحصیل مال نامشروع

حکم و مجازات تحصیل مال از طریق نامشروع بسته به نوع و میزان مالی که به دست آمده است، متفاوت خواهد بود. در حالت کلی، مجازات تحصیل مال نامشروع برابر با 3 ماه تا 2 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی در مقادیر مختلف از جمله دو برابر مال است. قانون، انتخاب نوع مجازات را به انتخاب خود قاضی گذاشته است ولی به صورت کلی بسیاری از دادگاه‌ها حبس و پرداخت جریمه‌های نقدی را برای مجازات تحصیل مال نامشروع درنظر می‌گیرند و فرد موظف به پرداخت آن‌ها است. در صورتی که با این جرم مواجه شدید، می توانید از بهترین وکیل کیفری تهران مشاوره لازم را دریافت نمایید.

حکم تحصیل مال نامشروع

قانون‌گذار بر اساس ماده قانونی تحصیل مال از طریق نامشروع برای افرادی که از پرداخت مجازات تحصیل مال نامشروع امتناع کنند، حکم مصادره اموال آن‌ها را صادر می‌کند و دولت از این طریق می‌تواند اقدام به پرداخت پول و اموال مالباختگان و دریافت جریمه نقدی کند.

در اینجای مطلب از شما دعوت میکنیم مطلب استرداد ثمن معامله را نیز بخوانید.

معاونت و تبانی در تحصیل مال نامشروع

معاونت در جرم تحصیل مال از طریق نامشروع یعنی شخص خطاکار در عملیات اجرایی جرم دخالتی ندارد ولی به روش‌های مختلف در اجرای آن به مشارکت و همکاری می‌پردازد. معاونت در جرم بر اساس ماده 126 قانون مجازات اسلامی از طریق تهدید، تطمیع یا تحریک به ارتکاب جرم یا با وسیله و فریب یا سوء استفاده از قدرت یا تهیه وسایل ارتکاب جرم یا ارائه ارتکاب جرم محقق می‌شود.

برای اینکه معاونت در جرم محقق شود، لازم است تا وحدت قصد و تقدم یا هم‌زمانی بین رفتار معاون و مرتکب جرم اثبات شود و در صورتی که مرتکب جرم، جرم شدیدتر از آنچه که هدف معاون بوده را مرتکب شده باشد، معاون به مجازات معاونت در جرم خفیف‌تری محکوم می‌گردد.

تبانی در جرم تحصیل مال از طریق نامشروع به معنی قرار گذاشتن برای همکاری و تصمیم گرفتن دو یا چند نفر برای انجام این جرم است. بر اساس ماده 1 قانون مجازات، هر زمانی که دو نفر به قصد تصاحب مال شخص ثالث با یکدیگر تبانی کنند و به طور صوری علیه یکدیگر دعوی کنند، کلاهبردار شناخته می‌شوند.

کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع

کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع هر دو جزو عناوین مجرمانه در قانون مجازات اسلامی محسوب می‌شوند و قانون گذار برای این دو جرم، مجازات قانونی تعیین کرده است. کلاهبرداری جرمی مستقل محسوب می‌شود که خود عامل جرم است ولی تحصیل مال نامشروع به مالی که از ارتکاب جرم به دست می‌آید، اشاره دارد و معلول ارتکاب جرم است.

جرم کلاهبرداری با توجه به ماده یک قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا و اختلاس یعنی هر کس با فریب و تقلب پول یا اموالی را از شخص یا اشخاص دیگری بگیرد و وعده‌های پوچ و دروغین برای دریافت مال بدهد که به هیچ عنوان واقعیت ندارد، کلاهبردار شناخته می‌شود و فعلی که انجام داده، کلاهبرداری نام دارد.

برای تحقق این دو جرم، لازم است تا شرایطی فراهم شود تا عمل ارتکابی مشمول این دو عنوان شود. توصیه می‌کنیم که در پرونده های کیفری کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع از مشاوره و وکالت وکیل خبره استفاده کنید تا بتوانید از خود دفاع نمایید.

مجازات جرم کلاهبرداری بر طبق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری برابر است با یک تا 7 سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است. در طرف دیگر، مجازات تحصیل مال نامشروع بر طبق ماده دو قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری برابر است با 3 ماه تا 2 سال حبس و یا جزای نقدی.

دفاع در مقابل تحصیل مال از طریق نامشروع

دفاع در مقابل تحصیل مال از طریق نامشروع

در برخی موارد، در بحث شکایت از طریق جرم تحصیل مال از طریق نامشروع متهم اتهام وارده را قبول ندارد و متهم برای دفاع و رفع اتهام از خود دفاع می‌کند. شخص متهم برای دفاع از اتهام انتسابی و اثبات بی‌گناهی خود می‌تواند پیش از مهلت مقرر برای دادگاه لایحه ارسال کند. وی باید لایحه را به‌گونه‌ای تنظیم کند که رفتار ارتکابی او به هیچ عنوان جزو عنصر مادی جرم تحصیل مال نامشروع نباشد. متهم برای اثبات ادعای خود می‌تواند به دادگاه، شاهد نیز ببرد.

متهم برای رفع اتهام و دفاع در مقابل تحصیل مال نامشروع باید ثابت کند که از سوء نیت عام برخوردار نبوده و هیچ عمد و اراده‌ای برای ارتکاب جرم نداشته است. دقت داشته باشید که باید در دادگاه ثابت شود که این مال از طریق نامشروع به دست نیامده است و درنهایت در صورتی که بی‌گناهی شخص متهم اثبات شود، دادگاه حکم برائت را برای وی صادر می‌کند.

در پایان مطلب تاخیر تادیه را نیز بخوانید.

سخن پایانی

در این مقاله به توضیحات مفصلی در رابطه با تحصیل مال از طریق نامشروع پرداختیم و همانطور که توضیح دادیم، این کار می‌تواند از طریق روش‌های مختلف انجام شود. تحصیل مال نامشروع علاوه بر اینکه یک جرم محسوب می‌شود، باعث ورود لطمه به اقتصاد کشور می‌شود و به همین دلیل نباید از مجازات و تعقیب مرتکب آن چشم‌پوشی کرد. گروه وکلای وکیل خبره به عنوان بهترین وکلای کلاهبرداری به صورت حضوری و غیرحضوری می‌توانند شما را در زمینه جرم تحصیل مال نامشروع همراهی کنند و مشاوره لازم را به شما ارائه دهند.

سوالات متداول

1.مفهوم تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟

یک جرم مشخص شده در قانون است که به معنی کسب یا استفاده از مال دیگران بدون اجازه آن‌ها و به صورت غیرقانونی و بدون مجوز است.

2.مجازات تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟

مجازات تحصیل مال نامشروع برابر با 3 ماه تا 2 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی در مقادیر مختلف از جمله دو برابر مال است.

3. کلاهبرداری با تحصیل مال از طریق نامشروع تفاوت دارد؟

کلاهبرداری جرمی مستقل محسوب می‌شود که خود عامل جرم است ولی تحصیل مال نامشروع به مالی که از ارتکاب جرم به دست می‌آید.

 

 

 

administrator

نظر دهید