آیا توهین زندان دارد؟ همه چیز درباره جرم توهین به اشخاص

توهین

جرم توهین در قانون چگونه تعریف می‎شود؟ آیا تهدید و توهین به اشخاص جرم محسوب می‌شود؟ آیا توهین زندان دارد؟ در جواب توهین چیست باید بگوییم که توهین به معنی نسبت دادن یک امر وهن‌آور به شخص دیگر است به نحوی که عرفا به خفیف شدن و کسر شان وی منتی شود.

حکم مجازات جرم توهین به افراد بسته به اینکه توهین ساده یا مشدد باشد، متفاوت خواهد بود. شخصی که به وی توهین شده است، می‌تواند با داشتن شواهد لازم، شکایت خود را از طریق دفتر خدمات قضائی دادسرا و کلانتری ثبت و پیگیری کند. وکیل خبره توصیه می‌کند

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

جرم تهدید و توهین

جرم تهدید و توهین چیست؟

جرم تهدید و توهین از جمله جرایمی است که قانون مجازات اسلامی آن را پیش‌بینی کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است. دقت داشته باشید که جرایم تهدید و توهین به اشخاص از نظر ماهیت و آثار حقوقی و همچنین عناصر تشکیل‌دهنده جرم نسبت به یکدیگر متفاوتند.

توهین به هر لفظ یا فعلی که موجب هتک حیثیت و اعتبارات شخص دیگری شود، گفته می‌شود و مجازات آن جزای نقدی درجه 6 است. بنابراین جرم توهین تنها زمانی محقق می‌شود که مجرم با استفاده از الاظ یا رفتاری موهن، باعث خدشه‌دار شدن حیثیت و اعتبارات شخص دیگری گردد.

قانون برای جرم توهین مصادیق مشخصی را تعیین ذکر نکرده است و اشاره می‌کند که مصداق آن با قاضی دادگاه خواهد بود. برخی از مصادیق رایج و قابل ذکر جرم توهین عبارتند از:

  • نسبت دادن صفات زشت و ناپسند به فرد
  • فحاشی و بکار بردن الفاظ رکیک نسبت به فرد
  • توهین به شخصیت و حیثیت اشخاص در فضای مجازی
  • تمسخر و استهزاء شخصیت فرد
  • انتشار مطالب خلاف واقع و افتراآمیز علیه فرد

در این قسمت از مقاله، مطلب تحصیل مال از طریق نامشروع را نیز بخوانید.

ارکان جرم توهین

ارکان جرم توهین به اشخاص

در حالت کلی، جرم توهین به اشخاص دارای 3 رکن اصلی است که عبارتند از:

رکن مادی

رکن مادی توهین اشاره دارد که هر لفظ یا فعلی که باعث حیثیت و اعتبارات شخص دیگری شود، توهین نام دارد. رکن مادی شامل استفاده از الفاظ رکیک، فحاشی، پرتاب گوجه فرنگی یا هر رفتاری که توهین‌آمیز باشد، می‌شود.

رکن معنوی

رکن معنوی جرم توهین، به سوء نیت مرتکب اشاره دارد و دقت داشته باشید که جرم توهین جزو جرایم مطلق به شمار می‌رود؛ یعنی نیازمند به تحقق نتیجه‌ای از رفتار مرتکب نخواهد داشت.

رکن قانونی

رکن قانونی جرم توهین برابر است با ماده 608 و 609 قانون مجازات اسلامی که در ادامه بیشتر در رابطه با آن صحبت می‌کنیم.

ارکان جرم تهدید اشخاص

جرم تهدید نیز مانند توهین به اشخاص دارای 3 رکن اصلی است که عبارتنداز:

رکن مادی

رکن مادی جرم تهدید بیان می دارد هر تهدیدی که به ضرر یا آسیب جسمی یا حیثیتی نسبت به خود فرد یا بستگان وی صورت گیرد، جرم محسوب می‌شود. این رکن شامل تهدید به قتل، ضرب و جرح، هتک حیثیت، از بین بردن اموال و غیره می‌گردد.

رکن معنوی

رکن معنوی جرم تهدید به معنی سوء نیت مرتکب و قصد و میل وی به ایجاد ترس و وحشت در دیگری است.

رکن قانونی

رکن قانونی جرم توهین به ماده 699 قانون مجازات اسلامی اشاره می‌کند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

توهین به اشخاص

مجازات تهدید و توهین به اشخاص عادی

قانون مجازات اسلامی برای افرادی که به تهدید و توهین به اشخاص می‌پردازند، مجازات تعیین کرده است که در ادامه ماده قانونی توهین و تهدید را شرح می‌دهیم.

  • مجازات جرم توهین بسته به نوع و شدت آن متفاوت خواهد بود. ولی به طور کلی بر طبق ماده 608 قانون مجازات اسلامی، توهین به افراد از جمله فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه باعث حد قذف نباشد، مشمول جزای نقدی درجه 6 می‌شود. در برخی موارد، توهین مشمول مجازات‌های شدیدتری نیز می‌گردد که از این موارد می توان به توهین به کارکنان دولت در حال انجام وظیفه و یا توهین به مقدسات اشاره کرد.
  • لازم به ذکر است که ماده 609 قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد که توهین به اشخاص حقوقی و توهین به روسای سه قوه، معاونان رئیس جمهوری، وزرا ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان، اعضای شورای نگهبان، قضات، اعضای دیوان محاسبات و کارکنان وزارتخانه‌‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌‌ها جرم محسوب می‌شود. همچنین بر اساس ماده 619 قانون مجازات اسلامی، توهین به زن و کودکان در مکان‌ها و معابر عمومی جرم خواهد بود.
  • بر اساس ماده 699 قانون مجازات اسلامی هرگاه فردی به هر نحوی تهدید به قتل یا ضررهای مالی یا جانی یا حیثیتی نسبت به شخص دیگر یا بستگان وی روا دارد، محکوم به شلاق تا 74 ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال می‌شود. اگر تهدید فرد خاطی باعث ضرر مادی یا معنوی شود، علاوه بر مجازات ذکر شده باید خسارت صورت گرفته را نیز جبران کند.

قبل از خواندن ادامه مطلب پیشنهاد میکنیم مطلب ابطال مبایعه نامه را نیز بخوانید.

نحوه شکایت در جرم توهین به اشخاص

در صورتی که با توهین فردی مواجه شده‌اید و قصد شکایت از وی را دارید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

1-گردآوری دلایل و مستندات

در مرحله اول، تمامی اسناد و مدارکی که نشان دهنده وقوع توهین باشد، مانند پیام‌های متنی، فایل های صوتی و تصویری، شهادت شهود و غیره را جمع آوری کنید.

2- مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی

سپس به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و دادخواست خود را ثبت نمایید.

3- پرداخت هزینه دادرسی

شما در این مرحله لازم است تا مبلغی را به عنوان هزینه دادرسی پرداخت کنید.

4- ارجاع پرونده به دادگاه

پس از ثبت دادخواست و پرداخت هزینه لازم است، پرونده توهین به اشخاص به دادگاه صالح ارجاع داده می‌شود.

5- پیگیری پرونده

در مرحله آخر به منظور پیگیری پرونده باید در جلسات دادگاه حضور پیدا کنید و دفاعیات خود را ارائه دهید. برای اینکه بتوانید تمامی این روندها را به خوبی طی کنید بهتر است به بهترین وکیل کیفری تهران، مراجعه کنید.

سخن پایانی

جرم توهین به اشخاص بخ دو نوع توهین ساده و مشدد تقسیم‌بندی می‌شود. توهین مشدد شامل توهین به مقدسات اسلام، رهبری فعلی و قبلی، مقامات دولتی ایران و مقامات سیاسی خارجی در خاک ایران می‌گردد که قانون مجازات اسلامی برای هر کدام از این موارد مجازات تعیین کرده است.

برای اینکه یک عمر توهین تلقی شود، لازم است تا رفتار ارتکابی باشد و رفتار توهین‌کننده باید از دید عرف و مردم توهین محسوب گردد. شما می‌توانید در صورت هرگونه سوال و یا ارتباط با وکیل توهین به اشخاص با کارشناسان وکیل خبره ارتباط برقرار کنید.

 

سوالات متداول

1.توهین به اشخاص چه مجازاتی دارد؟

جزای نقدی درجه 6 با توجه به ماده 19 قانون مجازات اسلامی و اصلاحاتی که در سال هزار و سیصد و نود و نه بر روی آن صورت گرفت، بیش از شصت میلیون (۶۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا دویست و چهل میلیون (۲۴۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال می باشد.

2.مرجع صالح به رسیدگی این جرم کجاست؟

دادسرای محل وقوع جرم، مرجع صالح رسیدگی به شکایت تهمت و توهین و افترا می باشد.

3.آیا جرم توهین به اشخاص قابل گذشت است؟

طبق ماده ۱۰۴ قانون کاهش مجازات اسلامی، جرم توهین و فحاشی از زمره جرایم قابل گذشت محسوب میشود و با گذشت شاکی، تعقیب این جرم متوقف میشود.

 

administrator

نظر دهید