خیانت در امانت چیست؟ همه چیز درباره مجازات خیانت در امانت

خیانت در امانت

امانت‌داری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انسان‌های مؤمن است. از سوی دیگر، عدم توجه به این موضوع و خیانت در امانت نشان می‌دهد که شخص مدنظر قابل اعتماد نیست و توانایی نگهداری از اقلام گوناگون را ندارد. موضوع خیانت کردن در امانت از جمله مباحث حقوقی نسبتاً پیچیده است که هر ساله پرونده‌های حقوقی مختلفی در رابطه با آن تشکیل می‌شود. به منظور پیگیری این پرونده‌ها باید یک سری مدارک مشخص را ارائه کنیم و با مواردی همچون میزان مجازات این جرم نیز آشنا باشیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این رابطه به دست بیاورید، با ما همراه بمانید. بهترین وکیل حقوقی در تهران را نیز معرفی کنید.

خیانت در امانت چیست؟

اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم، تعریف این عبارت است؛ زیرا بسیاری از افراد با مفهوم خیانت کردن در امانت آشنایی ندارند. ابتدا شما را با مفهوم امانت آشنا می­کنیم. امانت به هر نوع دارایی خاصی گفته می‌شود که به دلایل گوناگون برای یک مدت زمان مشخص از سوی فردی در اختیار فرد دیگر قرار گرفته است. در برخی از موارد، امانت‌داری به امری قانونی تبدیل می‌شود و حوزه آن فراتر از مسائل روزمره و خانوادگی خواهد بود. شخصی که به عنوان امانت‌دار شناخته مي‌شود، وظیفه دارد تا از امانت به خوبی نگهداری کند. برای اینکه متوجه شوید این جرم قطعا خیانت در امانت است یا خیر بهتر است از بهترین وکیل کیفری تهران مشاوره لازم را دریافت کنید.

خیانت در امانت چیست؟

در ادامه برای شناخت مفهوم خیانت در امانت باید با مفهوم «خیانت» آشنا شوید. خیانت به معنای عدم توجه به عهد بسته شده با فرد یا افراد دیگر است. وقتی که خیانت صورت بگیرد، احتمال دارد که طرف مقابل با مشکلات مالی و یا جانی روبرو شود. خیانت کردن را می‌توان به معنای زیر پا گذاشتن یک پیمان دانست. پیمانی که از قبل شرایط آن برای هر دو طرف مشخص شده است. باید به این موضوع توجه داشته باشید که خیانت کردن در امانت یک نوع «جرم» است. این امر نیز همانند هر جرم دیگری مجازات مختص به خود را دارد. خیانت کردن در امانت در اکثر موارد «عمدی» است.

یکی از انوع خیانت در امانت، خیانت در امانت در قانون تجات است که سایت dadgaran در این باره گفته است:

در صورتی که دلال بر خلاف وظیفه خود نسبت به کسی که به و ماموریت داده، به نفع طرف دیگر معامله اقدامی نماید و یا بر خلاف عرف تجارتی محل، از طرف مزبور وجهی دریافت یا وعده وجهی را قبول کند، مستحق اجرت و مخارجی که کرده ندانسته و به علاوه وی را مشمول مجازات مقرر برای خیانت در امانت دانسته است.

اثبات خیانت در امانت

بیایید تصور کنیم که در یک شرایط به خصوص، جرم رخ داده است. اکنون این پرسش به میان می‌آيد که جهت اثبات خیانت یک شخص در امانت باید به چه مواردی توجه داشته باشیم؟ در پاسخ باید گفت که به منظور اثبات چنین امری باید سه عنصر مختلف را در نظر بگیریم. اولین عنصر، اثبات ارائه امانت از سمت امانت‌دهنده به امانت‌دار است. در واقع باید مشخص شود که امانت‌دار وظیفه نگهداری از امانت را به عهده گرفته است. برای اثبات این کار می توانید به بهترین وکیل کلاهبرداری نیز مراجعه نمایید

اثبات خیانت در امانت

مورد دیگری که در زمان اثبات خیانت در امانت اثبات آن ضروری بوده، عمدی بودن آسیب وارد شده به امانت است. شاکی باید ثابت کند که فرد امانت‌دار به دلایل شخصی امانت ارائه شده را به خوبی نگهداری نکرده است. عنصر آخری که باید آن را  اثبات کرد، مواردی همچون تصاحب، استعمال و تلف امانت است. اگر هر یک از این موارد رخ داده باشند (تصاحب، استعمال و تلف)، می‌توان بیان کرد که با یک پرونده مربوط به خیانت کردن در امانت روبرو هستیم.

روش‌های مختلفی به منظور اثبات کردن این موضوع به کار گرفته می‌شود. از جمله این روش‌ها باید به مواردی همچون اعتراف کردن شخص امانت‌دار، استفاده از شهادت شهود گوناگون و همچنین علم قاضی اشاره کنیم. پیگیری هر یک از این موارد بدون مراجعه به یک وکیل مجرب عملاً غیرممکن است.

قبل از خواندن ادامه مطلب پیشنهاد میکنیم مطلب بهترین وکیل خانواده در تهران را بخوانید.

ماده خیانت در امانت / ماده قانون خیانت در امانت

یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کنیم، ماده قانونی مربوط به این موضوع بسیار مهم است. کلیه تصمیماتی که دادگاه در مورد خیانت کردن در امانت می­گیرد، بر اساس مفاد مربوط به همین قانون است و به همین جهت باید به آن توجه داشته باشیم. در قانون مجازات اسلامی، ماده 674 به موضوع خیانت کردن در امانت می‌پردازد. در همین ماده شاهد تعریف جرم خیانت کردن در امانت و همچنین میزان مجازات تعیین شده برای آن هستیم.

ماده قانون خیانت در امانت

بر اساس ماده 674 می‌توان بیان کرد که خیانت در امانت شامل استعمال، تصاحب، تلف و یا مفقود کردن انواع اموال منقول و یا غیر منقول، انواع سند و یا هر شیء دیگری می­شود، مواردی که باید در برهه زمانی خاصی مسترد می‌شدند و یا برای منظور خاصی به مصرف می‌رسیدند.

مواد قانونی مربوط به خیانت کردن در امانت در طول زمان تغییرات مشخصی داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال،‌ بر طبق تبصره 104 کاهش حبس مجازات‌های تعزیری، این نوع خیانت به جای یک جرم «غیر قابل گذشت» به جرمی قابل گذشت تبدیل شده است. وکیل شما می‌تواند با توجه به این نوع تغییرات روند پیگیری پرونده مدنظرتان را تسریع کند.

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

پرونده‌های این جرم همانند هر پرونده حقوقی دیگر نیازمند ارائه یک سری مدارک مشخص هستند. از این مدارک به منظور اثبات خیانت کردن در امانت بهره گرفته می‌شود و نوع آن‌ها بستگی به پرونده مدنظر دارد. از جمله مدارک مهمی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، باید به «رسید امانی» اشاره کنیم. در صورتی که در زمان انتقال مال به امانت‌دار رسیدی ارائه گرفته نشده باشد، پیچیدگی پرونده مدنظر افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از مدارک لازم جهت شکایت برای خیانت در امانت،‌ اظهارنامه است. تنظیم کردن اظهارنامه جز اموری است که افراد عادی توانایی انجام آن را ندارند؛ بنابراین لازم است که حتماً در این زمینه با یک وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید. پس از تنظیم اظهارنامه نوبت به ارائه کردن یک دادخواست قانونی و مناسب به دادسرا می‌رسد. لازم است که در دادخواست کلیه اطلاعات در رابطه با پرونده مطرح شوند.

طبیعتاً علاوه بر موارد گفته شده، هر نوع سند و یا مدرکی که بتواند به اثبات خیانت کردن در امانت کمک کند نیز به کار گرفته می‌شود. وکیلی که اختیار کرد‌ه‌اید، باید تمام تلاش خود را در این رابطه به کار گیرد؛ زیرا مهم‌ترین بخش رسیدگی به چنین پرونده‌هایی ارائه شکایت و مستندات است. هرگونه کوتاهی در این زمینه منجر به کاهش احتمال پیروزی شما در پرونده می‌شود که طبیعتاً امر مناسبی نیست.

در اینجا از شما دعوت می کنیم سری به مقاله بهترین وکیل کیفری تهران نیز بزنید.

حکم خیانت در امانت

حکم مربوطه توسط دادگاه ارائه می‌شود. دادگاه تعیین شده جهت رسیدگی به پرونده شما پس از بررسی تمام نکات و جوانب مختلف شکایت، رأی نهایی خود را ارائه می‌کند. این رأی بر اساس ماده 674 قانون مجازات اسلامی و ماده 19 از همین قانون تنظیم و ارائه می‌شود. باید اشاره کنیم که این روز ها در موضوع وراثت نیز خیانت در امانت را شاهد هستیم به طوری که یکی از ورثه مالی که سهم الارث تمامی ترکه است فروخته یا در نگهداری آن اهمال نموده باشند. برای اثبات خیانت، شاکی باید دلایل و مستندات قابل ملاحظه ای در دست داشته باشد و به یک وکیل انحصار وراثت مراجعه کند.

مجازات خیانت در امانت

همان‌طور که گفته شد، این موضوع یک نوع «جرم» به شمار می‌رود. بدین منظور قانون‌گذار مجازات مشخصی را برای خیانت کردن در امانت تعیین کرده است. در واقع باید به این نکته اشاره کنیم که در ماده 674 قانون مجازات اسلامی، مجازات مربوط به خیانت کردن در امانت را می‌توان مشاهده کرد. بر اساس این ماده، شخصی که مرتکب چنین جرمی شده باشد به سه ماه تا یک و نیم سال حبس محکوم می‌شود. با توجه به همین موضوع، مجازات مربوط به خیانت کردن در امانت در رده مجازات‌های درجه شش قرار می‌گیرد.

البته باید به این امر توجه داشته باشید که جرم خیانت در امانت فاقد سابقه کیفری است و لازم نیست که از این نظر نگران شوید. افرادی که برایشان این نوع حبس در نظر گفته می‌شود، می‌توانند از «آزادی مشروط» نیز استفاده کنند. آزادی مشروط تنها زمانی ارائه می‌شود که فرد یک سوم از کل مجازات حبس خود را پشت سر گذاشته باشد (بر اساس ماده 58 قانون مجازات اسلامی). علاوه بر این، دادگاه باید به این نتیجه برسد که آزاد شدن فرد مدنظر هیچ مشکلی برای جامعه ایجاد نمی‌کند، در غیر این صورت آزادی مشروط منتفی خواهد بود.

حکم خیانت در امانت

عدم اثبات خیانت شخص در امانت نیز دارای مجازات مختص به خود است. در واقع اگر نتوانید خیانت کردن فرد مورد نظر در امانت را به اثبات برسانید، باید منتظر مجازات تعیین شده جهت «افترا یا تهمت» باشید. این مجازات معمولاً یک ماه تا یک سال حبس به همراه هفتاد و چهار ضربه شلاق است؛ بنابراین لازم بوده که با آگاهی کامل نسبت به پیگیری چنین پرونده‌هایی اقدام کنید.

عناصر و شروط تحقق جرم خیانت در امانت

از دیدگاه حقوقی، هر عمل باید شامل سه عنصر اساسی باشد تا به عنوان یک جرم شناخته شود. خیانت در امانت نیز شامل سه عنصر اساسی است: عنصر مادی، عنصر معنوی و عنصر قانونی.

عنصر مادی: انجام یا عدم انجام عملی که منجر به تصاحب، استفاده، گمراهی یا اتلاف مال امانتی می‌شود؛ به این معنی که باید رابطه علیت بین عملی که امانت‌دار یا امین انجام داده و زیانی که به مالک وارد شده است، وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، امین باید با انجام یا عدم انجام عملی، باعث وارد آمدن زیان به مالک شده باشد.

عنصر معنوی: امین با انجام عمدی و با آگاهی، باعث تصاحب، استفاده، گمراهی یا اتلاف مال امانتی شده است. این عمل ممکن است با اراده عمدی و قصد آسیب رساندن به دیگران صورت گرفته باشد.

عنصر قانونی: برای اینکه خیانت در امانت به عنوان یک جرم محسوب شود، عمل انجام شده باید با تعریف ماده 674 قانون مجازات اسلامی همخوانی داشته باشد.

مال امانتی باید به وسیلهٔ مالک یا نمایندهٔ قانونی او به امانت‌دار یا امین سپرده شده باشد. همچنین، مالی که به امانت واگذار می‌شود باید ارزشی داشته باشد، به‌عنوان ابزاری برای کسب درآمد مورد استفاده قرار بگیرد و قابلیت خرید و فروش داشته باشد. برای اینکه مالی را به امانت بسپاریم، باید از روش‌های قانونی استفاده شود و شرایط بازگرداندن مال به صاحب یا استفادهٔ آن در موارد خاص مشخص گردد.

تبدیل حبس خیانت در امانت به جزای نقدی

در پاره‌ای از موارد، امکان تبدیل کردن حبس مربوطه به جزای نقدی وجود دارد. از بین شرایطی که منجر به ایجاد چنین حالتی می‌شوند، می‌توان به گزینه‌هایی همچون «حسن سابقه فرد امانت‌دار»، «گذشت کردن شاکی از شکایت»، «عدم مقابله امانت‌دار با مأمورین» و… اشاره کرد. به مجموع این موارد «جهات مخففه» گفته می‌شود.

بند ب از ماده سی و هفت قانون مجازات اسلامی این اجازه را به دادگاه داده است تا جزای نقدی را جایگزین حبس مربوط به خیانت در امانت کند. مقدار جزای نقدی توسط دادگاه تعیین می‌شود و فرد امانت‌دار موظف است تا در طی مدت زمان تعیین شده، جزای مدنظر را به امانت‌دهنده پرداخت کند. شایان ذکر است که موارد خاصی همچون بیمار بودن فرد امانت‌دار و یا کهولت سن بیش از حد نیز جزو جهات مخففه محسوب می‌شوند و می‌توان از آن‌ها به عنوان یک راهکار مناسب جهت تبدیل کردن حبس به جزای نقدی بهره برد.

و در پایان پیشنهاد میکنیم مطلب بهترین وکیل طلاق توافقی را بخوانید.

در مواردی که ممکن است مال به شخصی داده شود با این اعتقاد که وی مستحق آن است، اما بعداً مشخص شود که وی مستحق نبوده حکم آن چیست؟

زمانی که مالی به کسی سپرده می‌شود، شرط یا توافق می‌تواند وجود داشته باشد که این مال باید به مالک یا شخصی که مالک مشخص کرده است، بازگردانده یا به مصرف معین برسانده شود. به عبارت دیگر، اگر در هنگام تحویل مال، شرط مشخص شده باشد که مال باید به مالک بازگردانده شود یا به مصرف خاصی برسد، در صورتی که این شرط نقض شود، می‌توان آن را خیانت در امانت دانست.

برای مثال، اگر یک چک به صورت وام به فردی داده شود تا با آن مثلاً یخچال بخرد، نمی‌توان انتظار داشت که فرد این چک را برای هر مورد دیگری استفاده کند، زیرا شرط تعیین شده این است که چک برای خرید یخچال و تحویل به فروشنده مورد استفاده قرار گیرد.

به‌طور کلی، هر زمان که شخصی ملزم به بازگرداندن مال به صاحب آن نباشد یا مال را تلف کند یا به کاربردهای غیرمجاز برساند، می‌توان این را خیانت در امانت دانست. اما توجه داشته باشید که برای اثبات خیانت در امانت، باید مال توسط صاحبش به عنوان امانت داده شده و شرط بازگرداندن آن مشخص شده باشد.

در مواردی ممکن است مال به شخصی داده شود با این اعتقاد که وی مستحق آن است، اما بعداً مشخص شود که وی مستحق نبوده است. در این صورت، اگر همچنان شخص موظف به بازگرداندن مال به مالک است، اما این موضوع خیانت در امانت منفی نمی‌شود.گاهی ممکن است خیانت در امانت همراه جرم کلاهبردای باشد. این موارد در اثبات خیانت در امانت می تواند به شما کمک کند.

صور خیانت در امانت

قانون مجازات اسلامی در بخشی از مواد خور به اشکال و صور امانت اشاره کرده است سایر قوانین نیز در حکم خیانت در امارات اشاره که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ضعف نفس اشخاص
  • سو استفاده از سفید مهر
  • اختلاس
  • تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی
  • خیانت مستخدمان دولتی در اسناد دولتی

سخن پایانی

خیانت در امانت یکی از جرائم مهم در حوزه حقوقی است که متأسفانه گاهی شاهد وقوع آن هستیم. این جرم زمانی اتفاق می افتد که شخصی که به وی اموالی به عنوان امانت سپرده شده است، به جای حفظ و نگهداری درست آن اموال، از آنها سوء استفاده کرده و در راستای منافع شخصی خود عمل نماید. خیانت در امانت می تواند به اشکال مختلفی صورت گیرد، از قبیل تصاحب غیرمجاز اموال امانتی، استفاده شخصی از آنها، آسیب رساندن به اموال و یا حتی انکار وجود اموال امانتی. این جرم، علاوه بر ایجاد خسارات مالی گاها جبران ناپذیر برای صاحب اموال، به اعتماد عمومی نیز لطمه وارد می کند. بنابراین مقررات و قوانین سختگیرانه ای برای مقابله با این جرم در نظر گرفته شده است که در صورت احراز وقوع آن، مجازات های سنگینی را به همراه خواهد داشت.شما می توانید شکایت از فروشگاه اینترنتی را از این وکلا بخواهید.

محمد عطاریان

خیانت در امانت از آن جرم‌هایی است که شاید در ابتدا ساده به نظر برسد؛ اما مجازات سنگینی را به دنبال خواهد داشت. به منظور رسیدگی به پرونده‌های مربوط به این موضوع باید به سراغ وکلایی بروید که از تجربه و دانش کافی برخوردار هستند. محمد عطاریان به عنوان یک وکیل با تجربه آقا در سعادت آباد آماده است تا به کلیه پرسش‌های شما عزیزان در این زمینه پاسخ دهد.

 

سوالات رایج شما

خیانت در امانت چیست؟

خیانت در امانت یک جرم مشخص شده در قانون است.اگر اموالی به عنوان امانت به شخصی سپرده شده باشد و آن شخص، این اموال را با قصد اضرار، تصاحب، تلف یا مفقود نماید، به این عمل مجرمانه، جرم خیانت در امانت گفته می شود.

ماده قانون خیانت در امانت چیست؟

در قانون مجازات اسلامی، ماده ۶۷۴ به موضوع خیانت کردن در امانت می‌پردازد.

مجازات خیانت در امانت به چه شکل است؟

مجازات خیانت در امانت 3 تا 18 ماه حبس دارد. این جرم از جرایم قابل گذشت است و در صورت گذشت شاکی در هر مرحله ای مجازات لغو می شود.

آیا حبس به خیانت در امانت تبدیل می شود؟

بند ب از ماده سی و هفت قانون مجازات اسلامی این اجازه را به دادگاه داده است تا جزای نقدی را جایگزین حبس مربوط به خیانت در امانت کند.

آیا برای اثبات جرم خیانت در امانت می توان از وکلای بالا مشاوره دریافت نمود؟

بله شما می توانید برای اثبات این جرم و تحقق مجازات از وکلای معرفی شده راهنمایی دریافت کنید.

administrator

16 نظر به “خیانت در امانت چیست؟ همه چیز درباره مجازات خیانت در امانت”

  • سیروس

    تبدیل حبس خیانت در امانت به جزای نقدی امکان پذیره؟

    • VakileKhebreh

      با سلام
      در صورت جبران ضرر و جلب رضایت شاکی خصوصی و نداشتن سابقه کیفری، امکان پذیر است

  • کاوه

    من ماشینم رو پلیس گرفت و رفت پارکینگ، بعد که حالا خواستم ترخیص کنم فهمیدم یه قطعه توی موتور جابه جا شده این الان خیانت در امانت حساب میشه ؟

  • مینا

    چند ماه پیش وسیله ای رو به شخصی امانت دادم از اون زمان هر تلاشی که می‌کنم، نمیتونم پسش بگیرم. الان فقط ازش یه اس ام اس دارم که میگی بعدا پست میدم . یعنی با توجه به این مورد مشخصه که از من امانت گرفته ، میخوام بدونم استناد به پیامک درست و معتبره؟ و اینکه اگر تا چند وقت دیگه برنگردوند امکان شکایت دارم ؟

    • VakileKhebreh

      با سلام
      ابتدا یک اظهارنامه برای ایشان ارسال کنید. سپس با استناد به پیامک مذکور به انضمام دو نفر شاهد مرد میتونید از ایشون شکایت کیفری خیانت در امانت کنید

  • زمانی نیا

    من مورد شکایت خیانت در امانت گرفتم، یه مالی رو دیرتر از موعد برگدوندم، الان طرف رضایت نمیده با اینکه پسش دادم تکلیف چیه؟ وکیل بگیرم کاری میتونه بکنه؟

    • VakileKhebreh

      با سلام
      اگر رد مال کرده‌اید میتوانید تقاضای تخفیف مجازات کنید. سوالتان مبهم است. نیاز به بررسی مستندات است.

  • Hadi

    اگر ماشین رو به یکی از دوستان قرض داده باشیم بره یا جایی برگرده بعد وقتی ماشینو برگردونده باشه ببینیم که یه جای ماشین مالیده شده ولی طرف گردن نمی گیره آیا میشه اینو به عنوان خیانت در امانت ثابت کرد؟ طرف هیچ رقمه گردن نمیگیره ولی دوستای دیگه میتونن شهادت بدن که دقیقا تا قبل از این که ماشینو بدم دستش کاملا سالم بوده بدنه

    • VakileKhebreh

      با سلام
      خیر موضوع از مصادیق ایراد خسارت و مطالبه ضرر و زیان است نه خیانت در امانت

  • Omid

    اگر ما از یه نفر برای خیانت در امانت شکایت کنیم ولی نتونیم ثابت کنیم به هر دلیلی حالا و حکم تهمت برگرده به خودمون آیا میشه وقت بگیریم که مستنداتمون رو بیشتر کنیم و دوباره شکایت رو پیگیری کنیم؟

    • VakileKhebreh

      با سلام
      خیر وقتی اقدام به طرح شکایت می‌کنید بایستی ادله و مستندات قوی خود را آماده کنید. در غیر این صورت خطر اقدام حقوقی طرف مقابل و اعاده حیثیت وجود دارد

  • زهره l

    سلام اگر طلای خود را نزد مادرم گذاشته باشم و به او نگویم تا چه زمانی نگه داری کند و پس ندهد آیا خیانت در امانت است؟

    • VakileKhebreh

      با سلام
      اگر به عنوان امانت گذاشته باشید هر زمانی که شما طلب کنید باید پس بدهد در غیر این صورت خیانت در امانت است

  • ساناز

    دزدی غیر عمد رو می تونیم خیانت در امانت بدونیم؟

    • VakileKhebreh

      ا سلام
      اگر غیرعمد بوده هیچ وصف مجرمانه‌ای ندارد. برای تحقق جرم عنصر معنوی لازم است

نظر دهید