ابطال اجرایه چیست؟ به چه صورت انجام می شود؟

ابطال اجرایه چیست؟ به چه صورت انجام می شود؟

ابطال اجرایه چیست؟ از ابطال اجراییه بانکی چه می‌دانید؟ آیا اجراییه انواع مختلفی دارد؟ منظور از اجراییه چیست؟ ابطال اجراییه یکی از مباحث مهم در قانون بوده که توسط قاضی صادر می‌شود و به معنای رد و باطل کردن حکم دادگاه است. در صورت فراهم بودن موارد ابطال اجراییه، دادگاه اجراییه را ابطال می‌کند و پرونده برای بازنگری مجدد توسط وکیل و دادگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ادامه ضمن بررسی بیشتر مباحث مربوط به ابطال اجراییه، به سوالات شما در این رابطه نیز پاسخ خواهیم داد و توصیه می‌کنیم که تا پایان مقاله با ما همراه باشید. شما برای انجام این کار می توانید از وکیل پایه یک دادگستری تهران کمک بگیرید.

اجرائیه

اجراییه چیست؟

پیش از بررسی ابطال اجرایه قصد داریم تا شما را با مفهوم اجراییه آشنا کنیم. اجراییه به معنای برگه‌ای است که جهت آگاهی شخصی که اجرا علیه اوست، از طرف مراجع دادگستری مانند شورای اختلاف صادر شده و با ابلاغ به محکوم علیه، به وی مهلتی برای اجرای حکم داده می‌شود. بنابراین، اجراییه یک فرم چاپی است که برای اجرای حکم و با تقاضای محکوم له صادر می‌گردد.اجرای حکم، مهم‌ترین مرحله دادرسی محسوب می‌شود که قانون‌گذار در قانون اجرای احکام مدنی، احکام آن‌ها را وضع کرده است. لازم به ذکر است که اجرای حکم در اکثر موارد در صورتی که قانون صلاح بداند، با صدور اجراییه همراه خواهد بود. مراحل صدور اجراییه پس از قطعی شدن حکم دادگاه انجام می‌شود و قانون‌گذار امکان اعتراض و ابطال اجراییه را پیش‌بینی کرده است. البته این موضوع را هم باید مد نظر قرار دهیم که اجراییه‌ها لزوما از دادگاه صادر نمی‌شوند و امکان صدور آن‌ها از مراجع ثبتی نیز وجود دارد. برای شناخت بیشتر این موضوع می توانید از وکیل کیفری مشاوره لازم را دریافت کنید.

مراحل صدور اجراییه عبارتند از:

  • محکوم له یا شاکی درخواست اجرای حکم را داشته باشد.
  • حکم به محکوم علیه یا وکیل و یا قائم مقام قانونی او ابلاغ شده باشد.
  • موضوع حکم معین باشد.
  • حکم صادر شده قطعی شده باشد.

انواع اجراییه

برای بررسی ابطال اجرایه لازم است تا ابتدا به انواع اجراییه اشاره کنیم. انواع اجراییه عبارتند از:

  • اجراییه ثبتی

در این نوع اجراییه، در صورتی که فردی سندی کتبی و رسمی از محکوم علیه طلب داشته باشد، خود به تنهایی نمی‌تواند آن را اجرا کند و لازم است تا طلب را وصول نماید. اگر مدیون یا همان بدهکار به صورت عمدی از پرداخت طلب امتناع کند، طلبکار می‌تواند از مراجع مرتبط مشخص شده توسط قانون، پیگیری‌ها را انجام دهد.

  • اجراییه مالیاتی

اجراییه مالیاتی یکی دیگر از انواع اجراییه است که براساس آن، مبنای توقیف، اموال و دارایی مودی مالیاتی خواهند بود.

  • اجراییه دادگاهی

سومین نوع اجراییه، اجراییه دادگاهی نام دارد و برگه‌ای است که به الزام محکوم علیه به انجام آنچه در دادگاه آمده است، اشاره دارد و به محکوم علیه تذکر داده می‌شود که ظرف مهلت مشخص شده، حکم را اجرا کند. وکیل سرقفلی نیز می تواند به شما کمک کند.

چگونگی ابطال اجرائیه

نحوه دادخواست ابطال اجراییه و عملیات اجرایی

هرگاه فردی نسبت به عملیات اجرایی اسناد رسمی اعتراض و شکایتی داشته باشد، می‌تواند با تقدیم دادخواست ابطال اجرایه دادخواست عملیات اجرایی را تنظیم کند و ارائه دهد. به عنوان مثال، درصورتی‌که با مفاد سند یا قانونی بودن سند مخالفتی داشته باشد، می‌تواند دادخواست ابطال اجراییه را تنظیم کند. دعوای ابطال عملیات اجرایی برای مواردی است که اجراییه از اداره ثبت اسناد و املاک و در خصوص اسناد لازم‌الاجرا صادر شده باشد. و در نتیجه اثبات مالکیت ممکن است نیاز باشد.

از جمله اسناد لازم‌الاجرا یا اسناد رسمی که از طریق ثبت اسناد و املاک قابل وصول هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چک
  • سند ازدواج
  • قرارداد تسهیلات بانکی
  • اسناد رسمی، که در تعریف این سند می توان گفت:

سندی است که توسط مامورین صلاحیت دار، در حدود وظایف و صلاحیت آن ها، تنظیم شده است و می توان، از آن، به عنوان یکی از ادله اثبات دعوا، در مقام دفاع یا دعوا، استفاده نمود.

  • سند رسمی تعهد پرداخت وجه

دلایل و مستندات نقشی حیاتی در موفقیت دادخواست ابطال اجراییه و توقف عملیات اجرایی دارند و لازم است تا برای اثبات ضروری توقف عملیات اجرایی ارائه شوند. آشنایی با مفهوم الزام به تنظیم سند نیز مناسب است. همچنین برای ابطال اجرایه و عملیات اجرایی جهات قانونی متعددی وجود دارد که در قانون مدنی و آیین دادرسی مدنی به آن اشاره می‌گردد. در زیر می‌توانید با این جهات قانونی آشنا شوید:

  • تأمین خواسته

خواهان می‌تواند با ارائه وثیقه یا سپردن وجه نقد، برای توقف عملیات اجرایی تا زمان صدور حکم نهایی اقدام کند.

  • اعتراض به اجراییه

خوانده می‌تواند در صورت وجود نقص یا ایراد در اجراییه، اعتراض خود را به دادگاه ارائه دهد و برای ابطال اجراییه و توقف عملیات اجرایی تا زمان رسیدگی به اعتراض و رفع نواقص اقدام کند.

  • فوت یا ورشکستگی محکوم‌علیه

در این صورت، عملیات اجرایی تا زمان تعیین تکلیف ورثه یا اداره تصفیه امور ورشکستگی متوقف می‌شود.

  • صلح و سازش

در صورت صلح یا سازش میان طرفین دعوا، عملیات اجرایی متوقف خواهد شد.

در حالت کلی، مراحل تنظیم و ارائه دادخواست ابطال اجرایه و توقف عملیات اجرایی عبارتنداز:

1- تکمیل فرم دادخواست

2- ارائه مدارک و مستندات

3- پرداخت هزینه دادرسی

4- ارائه دادخواست به دادگاه

انواع اجرائیه

ابطال اجراییه بانکی

ابطال اجراییه بانکی یکی از دعاوی بانکی رایج و پیچیده در محاکم دادگستری به شمار می‌رود. بر اساس ماده 15 اصلاحی قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانک‌ها می‌توانند از طریق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، اداره اجرای ثبت و دادگاه، برای درخواست صدور اجراییه جهت وصول مطالبات خود اقدام کنند. به عنوان مثال، فرض کنید که بانک، ملکی را به صورت رهنی در اختیار دارد. این بانک می‌تواند از طریق دفتر اسناد رسمی تنظیم‌کننده سند رسمی، نسبت به طرح دادخواست صدور اجراییه جهت مزایده ملک از طریق اداره اجرای اسناد رسمی اقدام کند.برای این کار نیاز است از بهترین وکیل در سعادت آباد کمک بگیرید.

دعوای ابطال اجرایه بانکی عمدتا همراه با دعاوی زیر مطرح می‌شود:

  • دعوای ابطال مزایده ثبتی و ابطال شرط نرخ سود مازاد بر مصوبات شورای پول و اعتبار از سوی بانک
  • دعوای ابطال شرط وجه التزام بر مصوب بانک مرکزی به منظور حفظ و ممانعت از عملیات مزایده ثبتی یا تملک مورد وثیقه یا توقیف سایر اموال بدهکار از سوی بانک

از جمله مدارک مورد نیاز برای طرح دعوای ابطال اجراییه بانک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.تصویر مصدق اجراییه ثبتی

۲.تصویر مصدق قرارداد بانکی

۳.تصویر مصدق سند رهنی

۴.تصویر مصدق اسناد انجام یا سقوط تعهدات بدهکار بانکی

۵.استشهادیه و درخواست استماع شهادت شهود و مطللعین

۶.درخواست تحقیقات محلی

۷.درخواست معاینه محل

۸.درخواست ارجاع به کارشناسی

۹.ارائه حکم قطعی دال بر ابطال قرارداد بانکی یا سند لازم الاجرا

مهم ترین نکته حقوقی در خصوص ابطال اجراییه چیست؟

مهم ترین نکات در خصوص ابطال اجراییه عبارتند از:

1. دلیل ابطال:
– اجراییه باید به دلیل نقض قانون یا وجود اشتباه در صدور آن ابطال شود. ابطال نباید به دلایل سلیقه ای یا خودسرانه باشد.

2. صالحیت مرجع صادرکننده:
– فقط مرجع قضایی صالح (مانند همان دادگاه صادرکننده اجراییه یا دادگاه بالاتر) می تواند اجراییه را ابطال کند.

3. رعایت تشریفات قانونی:
– برای ابطال اجراییه، باید تشریفات و روال های قانونی مربوطه رعایت شود. این امر به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و حفظ امنیت حقوقی است.

4. عدم تأثیر بر احکام قطعی:
– ابطال اجراییه، تأثیری بر احکام نهایی و قطعی صادره از سوی دادگاه ندارد. صرفاً اجرای حکم ابطال می شود.

5. حق دفاع طرفین:
– در فرآیند ابطال اجراییه، باید به طرفین دعوا فرصت دفاع داده شود تا امکان صدور حکم عادلانه فراهم گردد. شما می توانید برای اثبات این جرم از بهترین وکیل حقوقی در تهران کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع در رابطه با ابطال اجرایه و شرایط و مراحل مربوط به آن صحبت کردیم. باید توجه داشته باشید که اجرای حکم جهت تصحیح یا ابطال اجراییه تحت نظر دادگاهی قرار می‌گیرد که نسبت به صدور دستور اجرای حکم اقدام نموده است. لازم به ذکر است که با عنایت به حجم و پیچیدگی دعاوی حقوقی، صرف مطالعه مطالب تقدیمی راهگشای حل مشکلات حقوقی اصحاب دعوا نخواهد بود. لذا بهتر است تا به منظور تسهیل اقدامات حقوقی و ممانعت از تضییع حقوق از خدمات وکیل متخصص بر حسب دعوا بهره ببرید. توصیه می‌کنیم بدین منظور با کارشناسان و وکلای مجرب ما در مجموعه وکیل خبره ارتباط برقرار نمایید. در نتیجه وکیل امور ثبتی نیز می تواند به شما کمک کند.

 

سوالات متداول

1- ابطال اجرایه چیست؟

ابطال اجراییه به معنای رد و باطل کردن حکم دادگاه است که توسط قاضی مربوطه صادر شده است و برای آن لازم است تا دلایل قوی و عاقلانه‌ای وجود داشته باشد.

2- آیا اجرا نکردن مواد قانون از سوی مامور اجرا سبب ابطال اجراییه ثبتی می‌شود ؟

خیر، تخلف مامور اداره اجرای ثبت باعث ابطال اجراییه ثبتی نمی‌شود و از دلایل ابطال می‌توان به منافات داشتن اجراییه با یک تصمیم از مراجع قضایی، صدور اجراییه خارج از حدود قوانین، پذیرش اعسار محکوم علیه و غیره اشاره کرد.

3- دادگاه صالح دعوای ابطال اجراییه یا توقف عملیات اجرایی کدام دادگاه است؟

به صورت کلی تمامی دعاوی مربوط به ابطال اجراییه و ابطال عملیات اجرایی در دادگاه محل اقامت خوانده رسیدگی می‌شود.

 

administrator

2 نظر به “ابطال اجرایه چیست؟ به چه صورت انجام می شود؟”

  • زهرا

    ابطال اجرایه برای موارد ساختمانی هم میشه؟

    • VakileKhebreh

      با سلام
      پاسخ سوال شما مثبت است منتهی بستگی به شرایطی دارد که نیازمند توضیح و بررسی مفصل است

نظر دهید