هر آنچه باید در رابطه با تایید فسخ قرارداد و نحوه انجام آن بدانید

فسخ-قرارداد

هنگامی که بین دو یا چند نفر قراردادی به صورت قانونی و صحیح تنظیم می‌شود، ممکن است به دلایل مختلف و تحت شرایطی خاتمه پیدا کند. برای خاتمه دادن به قرارداد، روش‌های مختلفی وجود دارد که فسخ قرارداد یکی از این راهکارهای به اتمام رساندن است. تایید فسخ قرارداد به راحتی ممکن نیست و شرایط و ضوابط مربوط به خودش را دارد. زمانی که قراردادی فسخ می‌شود، اعمال آن الزام‌آور نیست و طرفین ملزم به انجام تعهدات مندرج در آن نخواهند بود. وکیل خبره توصیه می‌کند به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تأیید فسخ قرارداد و نحوه انجام آن تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مفهوم تایید فسخ قرارداد

تایید فسخ قرارداد یکی از رایج‌ترین دعاوی در محاکم حقوقی در خصوص قراردادهاست. در صورتی که فردی دارای حق فسخ قرارداد باشد و یا به دلیل یکی از شروط مندرج در قرارداد و حاصل تخلف از آن توسط طرف دیگر قرارداد، برای وی حق فسخ ایجاد شود، می‌تواند به منظور مشخص شدن تکلیف قرارداد و احراز آن، ادعای حق فسخ خود را به صورت قانونی بیان کند. سپس از دادگاه تقاضای تایید فسخ قرارداد را بنماید. در این زمینه وکیل خلع ید نیز می تواند به شما کمک کند.

دادگاه پس از تشکیل پرونده و همچنین رسیدگی و بررسی دقیق ابعاد مختلف آن به انضمام قرارداد آن‌ها، صحت یا عدم صحت ادعای فسخ توسط مدعی را بررسی می‌کند. اگر دادگاه ادعای خواهان را تایید کرده باشد، حکم به اعلان فسخ را صادر و اعلام می‌نماید. در این صورت، آثار و تبعات بعدی به نفع خواهان است. لازم به ذکر است که خواهان نمی‌تواند پیش از صدور حکم توسط دادگاه، نمی‌تواند قرارداد فی مابین را فسخ شده بداند و از تعهدات خود غافل شود.

خواهان یا مدعی فسخ می‌تواند اظهارنامه‌ای مبنی بر اعلان فسخ قرارداد خطاب به طرف دیگر قرارداد ارسال کند و از این طریق ارائه خود را مبنی بر فسخ قرارداد اعلام نماید. از طرفی، دادگاه نیز در صورت احراز حق فسخ برای مدعی، حکم به فسخ قرارداد از تاریخ اظهارنامه را صادر می‌کند.

-فسخ-قرارداد

برای اینکه دعوای تایید فسخ قرارداد مشخص شود که مالی است یا غیر مالی، لازم است تا موضوع دعوای اصلی را مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال، در صورتی که پس از تقاضای تایید فسخ قرارداد مطالبه استرداد ثمن معامله انجام شود، با توجه به اینکه دعوای استرداد ثمن یک دعوای مالی به شمار می‌رود، بنابراین دعوای تایید فسخ نیز یک دعوای مالی خواهد بود.

تایید فسخ قرارداد چگونه انجام می شود

برای فسخ قرارداد دو راهکار وجود دارد:

1- شرط فسخ در قرارداد پیش‌بینی شده باشد

گاهی طرفین در قرارداد شرایطی را تعیین می‌کنند که در صورت تحقق آن‌ها، یک یا هر دو طرف می‌توانند برای فسخ قرارداد اقدام کنند. به‌عنوان‌مثال، در قرارداد خرید آپارتمان، فروشنده و خریدار قید می‌کنند که در صورت نقد نشدن چک خریدار، فروشنده می‌تواند قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ نماید. به این موارد حق فسخ قراردادی می‌گویند و با قانونی بودن آن، امکان اعمال آن وجود خواهد داشت.

2- شرط فسخ در قانون پیش‌بینی شده باشد

تایید فسخ قرارداد در برخی موارد توسط قانون‌گذار پیش‌بینی شده است؛ به‌گونه‌ای که برای حمایت از افراد جامعه، قرارداد را قابل فسخ می‌داند. به‌عنوان‌مثال، در ماده 396 قانون مدنی در بند 10 در رابطه با خیارات بیع صحبت شده است و بر اساس آن، نوع قرارداد و موضوع و شرایط آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای فسخ یک قرارداد توسط یکی از طرفین لازم است تا فرد مورد نظر، فسخ قرارداد را به طرف مقابل قرارداد اعلام کند. در واقع قصد فسخ کردن کافی نخواهد بود و باید در عالم خارج نیز نشان داده شود. بنابراین باید این مسئله را به صورت کتبی به اطلاع طرف دیگر قرارداد اعلام کند که بدین منظور می‌توان از طریق تنظیم اظهارنامه اقدام کرد. همچنین ارسال ایمیل، نامه و فاکس از دیگر روش‌های اعلام فسخ قرارداد است که در قانون ذکر شده است.

فسخ قرارداد از طریق دادگاه به این صورت است که قاضی با بررسی دلایل و مدارک خواهان، در صورتی که فسخ قرارداد به درستی انجام شده و شرایط فسخ نیز اعمال شده باشد، حکم به تایید فسخ قرارداد می‌دهد. لازم به ذکر است که این حکم، جنبه اعلامی دارد و به نوعی قاضی در اراده معاملات افراد دخالت نمی‌کند و صرفا فسخ قرارداد را تایید و اعلام می‌نماید، در این موارد پیشنهاد می کنیم با بهترین وکیل پایه یک  دادگستری مشورت کنید.

ابطال-قرارداد

شرایط انجام تایید فسخ قرارداد

شرایط انجام تایید فسخ قرارداد شامل مواردی است که منجر به پایان داده یک قرارداد و منحل کردن معامله می‌شود. این شرایط عبارتند از:

  • امکان فسخ وجود داشته باشد

به طور مثال، هنگامی که مدت زمان اعتبار یک قرارداد به اتمام می‌رسد، دیگر نمی‌توان برای فسخ آن اقدام کرد.

  • حق فسخ به موقع اعمال شود

در برخی از موارد، برای حق فسخ لازم است تا در یک مدت زمان معین اقدام کرد و در صورت گذشته شدن از آن زمان، دیگر نمی‌توان قرارداد را فسخ نمود.

  • حق فسخ قانونی ساقط نشده باشد

در بسیاری از موارد پیش می‌آید که طرفین قرارداد، خیارات قانونی را از خود ساقط می‌کنند. در این شرایط حتی اگر شرایط فسخ دیگر وجود داشته باشند، امکان فسخ قرارداد وجود نخواهد داشت.

  • فسخ‌کننده از نظر قانونی توان و اهلیت این کار را داشته باشد

یکی دیگر از شرایط تأیید فسخ قرارداد این است که شخصی که برای فسخ معامله اقدام می‌کند، باید از نظر قانونی توان و اهلیت آن را داشته باشد. به عنوان مثال، یک شخص که از نظر عقلی مورد تأیید نباشد و به نوعی یک شخصی که دچار جنون باشد نمی‌تواند برای فسخ اقدام کند؛ حتی اگر در زمان انعقاد قرارداد مورد نظر، عاقل بوده و خود برای تنظیم قرارداد اقدام کرده باشد.

فسخ-قرارداد-اجاره

شرایط فسخ قرارداد اجاره

شرایط تایید فسخ قرارداد اجاره عبارتند از:

  • عدم پرداخت اجاره به موقع توسط مستاجر.
  • نقض شرایط و تعهدات مستاجر در قرارداد.
  • عدم تمدید قرارداد تا پایان مدت معین اجاره.
  • نیاز موجر به استفاده از ملک برای مقاصد شخصی با توجه به شرایط خاص

نحوه فسخ قرارداد

فسخ یک قرارداد توسط یکی از طرفین نیازمند اعلام آن به طرف مقابل است یعنی صرف قصد فسخ کردن کافی نیست و باید در عالم خارج هم نشان داده شود.بنابراین وقتی یک طرف قرارداد از حق قانونی یا قراردادی خود استفاده کرده و به عمر آن پایان می دهد باید این مساله را کتبا به اطلاع طرف دیگر قرارداد برساند.این کار معمولا از طریق تنظیم اظهارنامه  اتفاق میافتد البته از روش های دیگر مثل ارسال ایمیل، نامه و فاکس هم می توان استفاده کرد مگر در مواردی که قانون ارسال اظهارنامه را اجباری دانسته باشد و یا در قرارداد روش خاصی برای این کار مشخص شده باشد.پس از ابلاغ اظهارنامه در صورتی که طرف مقابل به آثار ناشی از فسخ رضایت ندهد و آنها را انجام ندهد مثلا پول خریدار را در حالت فسخ قرارداد فروش خودرو پس ندهد، شخصی که قرارداد را فسخ کرده باید تایید فسخ را از دادگاه بخواهد تا بتواند از آثار قانونی آن استفاده کند.

نکات مهم در خصوص تأیید فسخ قرارداد

در خصوص تأیید فسخ قرارداد، چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

1. شرایط فسخ قرارداد: ابتدا باید شرایط و موارد فسخ قرارداد که در قرارداد یا قانون مشخص شده است، بررسی شود. این شرایط می‌تواند شامل تخلف یکی از طرفین، عدم امکان اجرای قرارداد، اقدامات خلاف قانون و مانند آن باشد.

2. اعلام فسخ: پس از احراز شرایط فسخ، باید فسخ قرارداد به طرف مقابل اعلام شود. این اعلام باید به صورت کتبی و به نحوی باشد که اثبات پذیری آن وجود داشته باشد.

3. دلایل فسخ: در اعلام فسخ باید دلایل و توجیهات آن بیان شود تا طرف مقابل از علت فسخ آگاه شود و در صورت نیاز بتواند آن را مورد بررسی قرار دهد.

4. تأیید فسخ: در برخی موارد، فسخ قرارداد نیاز به تأیید دادگاه یا مرجع قضایی دارد. در این صورت باید فرآیند قضایی طی شود تا فسخ قرارداد نهایی و لازم‌الاجرا شود.

5. آثار فسخ: پس از تأیید فسخ قرارداد، آثار آن باید مشخص شود. این آثار شامل برگشت اموال، تسویه حساب، جبران خسارات و… می‌باشد که باید به طور دقیق انجام شود.

6. مراعات حقوق طرفین: در فرآیند فسخ قرارداد باید حقوق و مصالح هر دو طرف قرارداد مورد توجه قرار گیرد تا موجب ضرر و زیان یکی از آنها نشود.

در مجموع، تأیید فسخ قرارداد با رعایت این نکات مهم و قانونی انجام می‌شود تا از هر گونه ایراد و اشکال حقوقی جلوگیری شود.

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم، پس از فسخ قرارداد، طرفین معامله ملزم به انجام تعهدات قراردادی خود نخواهند بود. درخواست تایید فسخ قرارداد یکی از مسائل حقوقی پیچیده در جامعه است که طرفین قرارداد باید با علم و آگاهی کامل از قوانین مربوط به آن، نسبت به فسخ اقدام کنند تا دادگاه را به طور کامل قانع نمایند. مطمئنا در این خصوص بهتر است تا با یک وکیل خبره در تماس باشید و با وی مشورت کنید. بدین منظور توصیه می‌کنیم تا با کارشناسان و وکلای مجرب ما ارتباط برقرار کنید. شما می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت، با بهترین وکیل تأیید فسخ قرارداد ارتباط برقرار کنید و از جزییات کامل آن مطلع شوید. شما می توانید از وکیل کلاهبرداری نیز مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

1- تایید فسخ قرارداد چیست؟

تأیید فسخ قرارداد یکی از دعاوی رایج در محاکم حقوقی در خصوص قراردادهاست که یکی از طرفین یا هر دو می‌توانند بر اساس شرایط فسخ قرارداد یا شرایطی که قانون‌گذار تعیین کرده است، نسبت به فسخ معامله اقدام کنند.

2- تأیید فسخ قرارداد چه شرایطی دارد؟

از جمله شرایط تأیید فسخ قرارداد عبارتند از: امکان فسخ وجود داشته باشد، حق فسخ به موقع اعمال شود، حق فسخ قانونی ساقط نشده باشد، فسخ‌کننده از نظر قانونی توان و اهلیت این کار را داشته باشد.

3- دعاوی مربوط به تأیید فسخ قرارداد شامل چه مواردی می‎شود؟

این دعاوی شامل مواردی نظیر خیار تخلف شرط، شرط خیار، خیار عیب، غبن فاحش، خیار تبعض صفقه، تدلیس و انفساخ قرارداد می‌شود.

administrator

2 نظر به “هر آنچه باید در رابطه با تایید فسخ قرارداد و نحوه انجام آن بدانید”

نظر دهید