جرم تخریب اموال دیگران| تخریب اموال چه مجازاتی دارد؟

جرم تخریب اموال دیگران| تخریب اموال چه مجازاتی دارد؟

آیا می‌دانید تخریب اموال دیگران یک جرم عمدی است؟ تخریب در اصطلاح به معنای ویران کردن و خراب کردن است و در حقوق یعنی از بین بردن ابنیه و خراب کردن اموال دیگران. جالب است بدانید که آتش زدن نیز از نظر قانونی یک نوع تخریب تلقی می‌شود و قانون‌گذار برای مجرم مجازات تعیین کرده است. در مقاله پیش‌رو به بررسی جرم تخریب عمدی اموال و موضوعات مرتبط با آن از جمله جزای نقدی در جرم تخریب می‌پردازیم و توصیه می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید. شما در صورت شکایت از این جرم می توانید از بهترین وکیل کیفری کمک بگیرید.

تخریب عمدی اموال

ارکان جرم تخریب اموال

تخریب عمدی اموال دیگران یکی از جرایم عمدی ناشی از رفتار مجرمانه و فعل خارجی مثبت مرتکب جرم است که باعث از بین رفتن یا لطمه زدن کلی یا جزئی به مال غیر می‌شود. بنابراین ترک فعل حتی اگر باعث از بین رفتن یا ورود ضرر به مال متعلق به غیر شود، عنصر مادی تخریب محسوب نمی‌گردد. این جرم نیز مانند سایر جرایم در قانون کشور از ارکان مختلفی تشکیل می‌شود که در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

  • رکن قانونی

رکن قانونی جرم تخریب اموال دیگران به اصل 40 قانون اساسی اشاره دارد که بر اساس آن هیچ شخصی نمی‌تواند با اعمال خود باعث آسیب به دیگران شود و حیثیت، جان، مال، حقوق و مسکن اشخاص تحت حمایت اصل 22 قانون اساسی قرار دارد.

  • رکن مادی

رکن مادی یکی دیگر از ارکان جرم تخریب اموال دیگران است و بر اساس آن، هر اقدامی که مجرم برای ارتکاب جرم انجام دهد به عنوان عنصر مادی در نظر گرفته می‌شود. در واقع خراب کردن، تلف کردن یا از کار انداختن وسایل یا اشیاء متعلق به دیگران به عنوان رکن مادی جرم تخریب شناخته می‌گردد.

  • رکن معنوی

رکن مادی جرم تخریب عمدی اموال به قصد مجرمانه و سوء نیت مرتکب برای خراب کردن مال متعلق به دیگری اشاره دارد. بر طبق این اصل، در صورتی که مرتکب به صورت عمدی و با آگاهی، به مال یا وسیله متعلق به فرد دیگری آسیب وارد کند، مستحق مجازات است.

مجازات جرم تخریب عمدی

قانون مجازات اسلامی، ماده قانونی تخریب عمدی اموال را در چند مورد آورده است که در ادامه به هر کدام از آن ها اشاره می کنیم:

  • تخریب اسناد و نوشته های دولتی

بر طبق ماده 544 قانون مجازات اسلامی، هر گاه فردی اسناد و نوشته‌های محفوظ در اماکن دولتی یا سپرده شده به اشخاص و مامورین رسمی را تخریب کند، مجرم شناخته می‌شود. همچنین با توجه به اینکه مسئولیت اسناد مورد نظر بر عهده دفتردار و مباشر ثبت است، ایشان نیز به همراه اشخاصی که در نگهداری آن‌ها اهمال کردند، مجرم خواهند بود. لازم به ذکر است که تمامی این افراد به 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم می‌شوند. همچنین بر اساس ماده 681 قانون مجازات اسلامی، اگر فردی به صورت عامدانه دفاتر و قباله‌ها و سایر اسناد دولتی را بسوزاند یا به هر نحوی آن‌ها را تلف کند، به حبس 2 تا 10 سال محکوم می‌گردد. وکیل کلاهبرداری در این زمینه می تواند به شما کمک نمایید.

  • تخریب اموال تاریخی، فرهنگی

در بخش دیگری از ماده قانونی تخریب عمدی در رابطه با تخریب اموال تاریخی، فرهنگی مقرراتی وضع شده است. بر طبق ماده 588 قانون مجازات اسلامی، آسیب یا تخریب ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند، جرم شناخته می‌شود. مجرم و مخرب باید علاوه بر جبران خسارات وارده، حبس یک الی 10 سال را بگذراند.

مجازات تخریب اموال

  • تخریب و اتلاف اموال و حیوانات

قانون مجازات اسلامی در رابطه با تخریب و اتلاف اموال و حیوانات نیز مقرراتی را وضع کرده است و بر طبق ماده 677 هر شخصی به صورت عمدی، اشیاء منقول یا غیر منقول متعلق به دیگری را تخریب کند، مجرم شناخته می شود. همچنین در صورتی که به صورت کلی یا جزئی این موارد را تلف کند و یا از کار بیندازد مجرم است. بر طبق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در صورتی که میزان خسارت وارده یکصد میلیون ریال یا کمتر باشد، به جزای نقدی تا دو برابر معادل خسارت وارده محکوم می شود. اگر هم میزان خسارت وارده بیشتر از یکصد میلیون ریال باشد، مجرم به 6 ماه تا 3 سال حبس محکوم خواهد شد. علاوه بر این موضوع فروش اموال مشاع نیز جرم دارد.

در بخش دیگری از قانون مجازات اسلامی در رابطه با تخریب عمدی اموال در ماده 684 اینگونه بیان شده است که از بین بردن و تخریب محصول، باغ میوه، نخلستان یا محصول دیگری و خشک کردن یا تضییع آن یا از کار انداختن آسیاب دیگری دارای مجازات حبس درجه 6 خواهد داشت. ماده 685 قانون مجازات اسلامی نیز بیان می‌دارد که از بین بردن یا قطع کردن اصله نخل خرما به هر ترتیب و با هر وسیله‌ای بدون مجوز قانونی مستوجب 3 تا 6 ماه حبس یا یک میلیون و پانصد هزار تا 3 میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو خواهد بود.

  • تخریب محیط زیست

قانون مجازات اسلامی در ماده 686 در رابطه با تخریب محیط زیست و مجازات آن صحبت کرده است. بر اساس این ماده قانونی، هر شخصی که درختان ماده یک قانون گسترش فضای سبز را به صورت آگاهانه و عامدانه بر خلاف قانون مذکور قطع کند و یا باعث از بین رفتن آن‌ها شود، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس تعزیری از 6 ماه الی 3 سال و یا جزای نقدی از 3 میلیون تا 18 میلیون ریال محکوم می‌شود. همچنین بر طبق ماده 690 هر فردی که بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی‌صلاح دیگر موجبات تخریب محیط زیست منابع طبیعی شود، به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

  • تخریب وسایل و تأسیسات عمومی

یکی دیگر از مواردی که قانون در آن به تخریب عمدی اموال پرداخته است، مربوط به تخریب وسایل و تأسیسات عمومی می‌شود. بر طبق ماده 687 هر شخصی که مرتکب تخریب یا ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر در وسایل و تأسیسات عمومی شود، مجرم شناخته می‌گردد. در صورتی که مجرم به منظور اخلال در نظم و امنیت عمومی چنین کاری را انجام داده باشد، به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شود و اگر اعمال مذکور به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی باشد، مجازات محارب برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

مجازات جرم تخریب در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری برای اولین بار در سال 1399 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و هدف از تدوین آن، کاهش تعداد و جمعیت زندانیان بود. بر طبق ماده 677 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، در صورتی که میزان خسارت وارده در جرم تخریب عمدی اموال یکصد میلیون ریال یا کمتر باشد، مجرم به جزای نقدی تا دو برابر معادل خسارت وارده محکوم می‌شود. بر طبق ماده 684 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در خصوص جرم تخریب محصول، باغ، آسیاب و غیره، مجرم به حبس درجه 6 محکوم می‌شود که معادل 6 ماه تا 3 سال است.گاهی در این موارد اجرت المثل اموال نیز شامل آن می شود.

تخریب عمدی

نکات حقوقی در خصوص تخریب اموال

تخریب اموال نیز یکی از جرایم علیه اموال محسوب می‌شود و مجازات‌های قانونی در پی دارد. نکته مهم حقوقی در این موضوع این است که تخریب اموال عمومی در ایران جرم سنگین‌تری محسوب شده و مجازات‌های آن نیز شدیدتر است. در حالی که تخریب اموال خصوصی، مجازات کمتری دارد. قانون همچنین تخریب اموال عمومی به دلیل انگیزه‌های سیاسی یا ایدئولوژیک را جرم مهم‌تری دانسته است. ممکن است این موضوع در خصوص بطلان عقد بیع نیز صدق خواهد کرد. از سوی دیگر، حتی اگر فرد قصد تخریب نداشته باشد و به صورت سهوی موجب ورود خسارت به اموال دیگری شود، مسئولیت مدنی و جبران خسارت بر عهده او خواهد بود. بنابراین دقت و مراقبت در رفتار با اموال عمومی و خصوصی امری قانونی و الزامی است.

سخن پایانی

تخریب وسایل دیگران یکی از معضلات موجود در جامعه است و در صورتی که فردی دچار چنین عملی شود، از نظر قانون‌گذار مجرم شناخته می‌گردد. جرم تخریب عمدی اموال نیز مانند سایر جرایم، مجازات دارد که در متن مقاله به توضیحات بیشتر آن پرداختیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با کارشناسان ما در مجموعه وکیل خبره ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

1- منظور از تخریب عمدی اموال چیست؟

تخریب اموال دیگران یکی از جرایمی است که علیه دارایی یا مال متعلق به دیگران صورت می‌گیرد و مجرم مواردی مانند خراب کردن، تلف کردن یا از کار انداختن وسایل یا مال دیگران را انجام می‌دهد.

2- آیا جرم تخریب قابل گذشت است؟

بله، بر اساس ماده 104 قانون مجازات اسلامی، جرم تخریب اموال دیگران جزو جرائم قابل گذشت محسوب می‌شود و قابل گذشت بودن در اینجا به این معناست که پیگیری آن به شکایت شاکی نیاز خواهد داشت.

3- مرجع رسیدگی به جرم تخریب کیست؟

برای شکایت به منظور جرم تخریب اموال لازم است تا شکواییه ای مبنی بر جرم تخریب تنظیم شود و به دفتر خدمات قضایی تقدیم گردد. شکایت مورد نظر به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع داده می‌شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

administrator

نظر دهید