مطالبه اجور معوقه و نحوه درخواست آن به چه صورت است؟

مطالبه اجور معوقه و نحوه درخواست آن به چه صورت است؟

حتما تا به حال برای یکبار هم شده عبارت اجور معوقه به گوش شما خورده است اما امکان دارد مفهوم دقیق این عبارت را ندانید. در کشور ما دعاوی حقوقی متعددی وجود دارند که ممکن است برخی از آن‌ها به اجاره‌کنندگان ملک یا منزل با اجاره‌دهندگان آن مرتبط باشد. اگر شما در مکانی مستاجر هستید یا به عبارتی برای مدتی محیطی را به هر دلیلی اجاره کرده‌اید موظف به پرداخت اجاره در موعد مقرر خواهید بود و در غیر این صورت اجاره‌دهنده می‌تواند از شما شکایت کند. در این مقاله ما قصد داریم شما را با عنوان مطالبه اجور معوقه و چگونگی درخواست قانونی آن آشنا کنیم که به همین دلیل توصیه می‌نماییم با ما تا پایان همراه باشید. شما می توانید برای انجام این کار از بهترین وکیل تهران مشاوره لازم را دریافت کنید.

مطالبه اجور معوقه

منظور از مطالبه اجور معوقه چیست؟

مطالبه اجور معوقه یک اصطلاح قانونی است که احتمالا درک مفهوم آن در نگاه اول برای شما کمی دشوار خواهد بود. به طور کلی اجور معوقه به معنای درخواست اجاره‌هایی است که به تعویق افتاده یا به عبارتی در موعد مقرر توسط مستاجر به مالک پرداخت نشده است. حالا که با معنی اجور معوقه آشنا شدیم بد نیست با مثالی درمورد این مفهوم بیشتر صحبت کنیم

برای مثال شما صاحب یک آپارتمان مسکونی هستید و واحدی از آن را به یک خانواده اجاره داده‌اید اما موفق به دریافت اجاره در موعد مقرر نشده‌اید. در این وضعیت بحث اجور معوقه به معنای درخواست اجاره‌های به تاخیر افتاده مطرح می‌شود که می‌توانید به صورت کاملا قانونی آن را در دادگاه‌های صالح کشور پیگیری کنید.

بر اساس قرارداد اجاره میان مستاجر و صاحب ملک مستاجر متعهد می‌شود که اجاره ملک مورد نظر را در موعد تنظیم‌‌شده پرداخت کند و در صورت عدم تعهد به این قرارداد مالک می‌تواند از او شکایت نماید. میزان اجاره بها و موعد پرداخت آن کاملا در اختیار موجر و مستاجر خواهد بود اما پس از انجام توافق طرفین ملزم به پایبندی به تعهدات خود هستند. در واقع شما بایستی مطالبه وجه خود را دریافت نمایید.

لازم به ذکر است موجر به شخصی گفته می‌شود که صاحب ملک بوده و مستاجر نیز به فرد اجاره‌کننده آن ملک نسبت داده خواهد شد. پرداخت اجاره بها می‌تواند طبق توافق طرفین به صورت ماهانه، سالانه یا هر شرایط دیگری باشد که مستاجر ملزم به پرداخت آن در موعد مقرر خواهد بود.

نحوه مطالبه و وصول اجور معوقه و دادگاه صالح رسیدگی به آن

بر اساس قانون کشور ما چنانچه مستاجر نتواند اجاره تعیین‌شده را در موعد مقرر پرداخت کند یا به هر دلیل پرداخت اجاره به تعویق افتد صاحب ملک می‌تواند درخواست مطالبه اجور معوقه خود را داشته باشد. شما در جایگاه صاحب ملک زمانی که با چنین مسئله‌ای از سوی مستاجر خود روبه‌رو شدید به راحتی می‌توانید موضوع را به طور قانونی پیگیری کرده و درخواست احقای حق خود را داشته باشید.

چنانچه اجاره به تعویق افتاده مبلغی تا ۲۰ میلیون تومان باشد برای رسیدگی و مطالبه آن باید به شورای حل اختلاف مراجعه شود. طبق صلاحیت شورای حل اختلاف میان شما و مستاجر قضاوت شده و با درخواست شما برای مطالبه اجور به تعویق افتاده رسیدگی می‌شود. از طرفی دیگر چنانچه اجور معوقه بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد باید با ارائه دادخواست به دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک نسبت به مطالبه اجاره معوقه خود اقدام کنید.در این راستا می توانید از  بهترین وکیل ملکی مشاوره بگیرید.

دادگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دادخواست شما رسیدگی کرده و موارد اختلاف را میان شما و مستاجر از بین می‌برد. پس از آن شما در جایگاه موجر این اختیار را دارید که از مستاجر بخواهید ملک شما را تخلیه کند و به عبارتی از او درخواست جابه‌جایی قانونی داشته باشید.

نحوه مطالبه اجور معوقه

تنظیم و نوشتن دادخواست مطالبه اجور معوقه

برای اینکه بتوانید درخواست مطالبه اجور معوقه خود را به ثبت برسانید باید با نحوه تنظیم و نوشتن آن آشنایی مختصری داشته باشید. دادخواست مطالبه اجور به تعویق افتاده یک سند حقوقی است که توسط فردی که اجاره مقرر به او داده نشده یا به تعهدات قرارداد مرتبط با پرداخت اجاره بها عمل نشده تنظیم می‌شود.

تفاوتی نمی‌کند شما در جایگاه موجر باشید یا کارفرما، زیرا زمانی که بین شما و مستاجر قرارداد پرداخت اجاره بها بسته می‌شود فرد مقابل ملزم به پرداخت آن در موعد مقرر خواهد بود و در غیر این صورت شما می‌توانید درخواست مطالبه اجور را داشته باشید. در این دادخواست شما باید مشخصات کامل شاکی اعم از نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس دقیق و شماره تماس را ذکر کنید.

سپس مشخصات کامل خوانده را نیز که شامل شماره ثبت، آدرس دقیق و اطلاعات مرتبط با آن می‌شود را به طور کامل وارد کنید. همچنین باید میزان دقیق اجور معوقه و تاریخ تعیین شده برای پرداخت آن را به صورت کاملا واضح و دقیق در دوره‌های مختلف که پرداخت نشده ذکر کنید.

مستندات و شواهد قانونی خود را نیز در آن ذکر کرده و مطابق مطالب گفته‌شده به شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی حقوقی صالح ارائه کنید. با طی کردن چنین مراحلی شما می‌توانید شکایت خود را نسبت به پرداخت اجاره معوقه مستاجر به ثبت رسانده و به نتیجه برسید. شما می توانید برای انجام این کار از بهترین وکیل حقوقی در تهران کمک بگیرید.

خسارت تاخیر تادیه اجور معوقه

به طور کلی مطالبه اجور معوقه حقی است که قانون برای احقای حق کارگران در نظر گرفته است اما در بسیاری از موارد دیگر همچون عدم پرداخت اجاره مستاجر به موجر نیز کاربرد دارد. منظور از خسارت تاخیر تادیه خسارتی است که به دلیل عدم پرداخت بهای اجاره در زمان مقرر توسط اشخاص محاسبه شده و ملزم به پرداخت قانونی آن هستند.

حکم به خسارت تاخیر تادیه اجور معوقه توسط دادگاه مشخص شده و فردی که این جرم را مرتکب شده ملزم به پرداخت آن خواهد بود. موجر می‌تواند با به جریان انداختن پرونده حقوقی در خصوص اجاره‌های عقب افتاده خود از مستاجر خسارت دریافت کند که این خسارت توسط دادگاه تعیین و مقدار آن مشخص می‌شود.

چیزی که مسلم است حق دریافت خسارت تادیه عدم پرداخت اجاره در موعد مقرر خواهد بود و شما در جایگاه شاکی می‌توانید به راحتی این خسارت را دریافت کنید. چنانچه به دنبال اطلاعات کامل‌تری در این خصوص هستید می‌توانید با مشاوران و کارشناسان مجموعه وکیل خبره مشورت کنید تا در این خصوص اطلاعات جامع‌تری به دست آورید. و همچنین از وکیل پایه یک دادگستری نیز راهنمایی دریافت کنید.

محمد عطاریان

نکات مهم حقوقی در مطالبه اجور معوقه

مطالبه اجور معوقه دارای نکات مهمی است که باید در نظر گرفته شود:

1. ماهیت حقوقی اجور معوقه:
– اجور معوقه جزء مطالبات کارگر یا کارمند از کارفرما است و ماهیت دستمزد دارد. بنابراین، مطالبه آن تحت قوانین کار و قراردادهای کاری بررسی میشود.

2. مهلت قانونی مطالبه:
– طبق قانون کار، کارگر باید ظرف 2 سال از تاریخ انقضای مهلت پرداخت اجور، نسبت به مطالبه آن اقدام کند. این مهلت جنبه حقوقی و قانونی دارد.

3. اثبات میزان اجور معوقه:
– کارگر باید میزان اجور معوقه را با ارائه اسناد و مدارک مثل برگه حقوقی، فیش های پرداختی و … اثبات کند. این امر برای تعیین دقیق مبلغ طلب ضروری است.

4. شیوه مطالبه:
– کارگر میتواند از طریق مراجعه به اداره کار یا طرح دعوا در دادگاه صالح، نسبت به مطالبه اجور معوقه اقدام کند. انتخاب هر یک از این روشها بستگی به موقعیت و ترجیح کارگر دارد.

5. احکام دادگاه:
– در صورت طرح دعوا، دادگاه صالح باید علاوه بر تعیین میزان طلب، احکامی مانند پرداخت خسارت تأخیر و هزینه های دادرسی را صادر کند.

به طور کلی، مطالبه اجور معوقه نیازمند رعایت شرایط قانونی و ارائه مستندات لازم است تا بتوان مبلغ طلب را به طور دقیق مشخص و مطالبه کرد.

دادگاه رسیدگی

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با مفهوم ساده و روان مطالبه اجور معوقه و چگونگی صدور دادخواست آن آشنا کنیم تا در صورت برخورد با چنین مسئله‌ای اطلاعات لازم در این خصوص را داشته باشید. مطالبه یا همان دریافت اجاره‌های به تعویق افتاده به این منظور توسط قانون کشور ما تعیین شده است تا افراد بتوانند به صورت کاملا قانونی نسبت به احقای حق خود اقدام کنند. در این بین ممکن است شما نیاز باشد تا اجرت المثل اموال را نیز دریافت کنید. در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در خصوص چگونگی تنظیم و نوشتن دادخواست مطالبه اجور به تعویق افتاده هستید می‌توانید با مجموعه وکیل خبره ارتباط برقرار کنید. 

سوالات متداول

  1. برای شکایت و رسیدگی به دعوای مرتبط با مطالبه اجور معوقه به کدام مرجع صالح مراجعه کنیم؟

چنانچه اجاره به تعویق افتاده کمتر یا به میزان ۲۰ میلیون تومان است باید به شورای حل اختلاف و چنانچه این مبلغ بیش از ۲۰ میلیون تومان خواهد بود باید به دادگاه عمومی حقوقی مراجعه شود.

  1. اجور معوقه در مفهوم ساده به چه معناست؟

اجور معوقه به اجاره‌هایی گفته می‌شود که در موعد مقرر در قرارداد پرداخت نشده‌اند یا به عبارتی پرداخت آن‌ها به تعویق افتاده است.

  1. آیا برای اجاره‌های به تعویق افتاده می‌توان خسارت دریافت کرد؟

بله، مستاجر موظف است طبق قانون به موجر در صورت عدم پرداخت اجاره بها در موعد مقرر خسارت پرداخت کند که این خسارت توسط دادگاه تعیین می‌شود.

administrator

نظر دهید