0 تا 100 ابطال سند: شرایط ابطال سند رسمی چیست؟ + مدارک لازم

ابطال سند

همۀ ما سند را به‌عنوان یک مدرک کاملاً قانونی در نظر می‌‌گیریم که می‌توان از آن به‌منظور اثبات موارد مختلفی استفاده کرد. در پاره‌ای از مواقع، نیاز به ابطال سند وجود دارد که به معنای باطل کردن اعتبار آن است. اعمال گوناگونی همچون حکم دادگاه، انتقال دادن مالکیت و یا حتی خواستۀ دارندۀ سند جزء مهم‌ترین دلایل مربوط به ابطال اسناد محسوب می‌شوند. پیگیری دعاوی تشکیل‌شده در این زمینه نیازمند دانش حقوقی است که اکثر افراد از آن بی‌بهره هستند. به همین دلیل است که باید از وکلای مجرب و معتبر یاری بگیرید.

دعوای ابطال سند

به‌طورکلی، تمامی دعاوی خاصی که موضوع اصلی آن‌ها به باطل کردن اسناد مختلف ارتباط داشته باشد، «دعاوی ابطال سند» نامیده می‌شوند. درخواست اصلی در این دعاوی آن است که چند سند از اعتبار ساقط شوند. پس از پایان یافتن این دعاوی و اعلام رأی دادگاه، اسناد مدنظر بی‌اثر می‌شوند. این بدان معناست که دیگر نمی‌توانید از آن‌ها به‌منظور انجام معامله و یا به اثبات رساندن موضوع خاصی بهره ببرید. در این خصوص بهتر است قبل از هر اقدامی از بهترین وکیل تهران مشاوره لازم را دریافت نمایید.

دعوای ابطال سند

این احتمال وجود دارد که ابطال به‌دلیل مواردی همچون عدم توجه به مقررات تعیین‌شده برای ثبت سند صورت بگیرد. جالب است بدانید که باطل کردن اسناد تنها مربوط به مواردی همچون سندهای ملکی نیست و می‌توان این امر را در رابطه با اسنادی همچون شناسنامه نیز انجام داد. شاید بپرسید که این امر در چه زمانی ضرورت می‌يابد؟ برای پاسخ به این پرسش باید به موقعیتی اشاره کنیم که در طی آن چندین شناسنامه برای یک نفر صادر شده است.

چنانچه موضوع دعاوی ابطال، سند ملکی باشد اوضاع کمی پیچیده خواهد شد. دلیل این امر نیز قوانین گسترده‌ای است که برای این موضوع به‌خصوص تدوین کرده‌اند. به‌عنوان مثال، امکان باطل کردن سند مالی که دزدی بوده باشد یا صاحب آن مجهول محسوب شود وجود دارد، اما این امر نیازمند ارائۀ دلایل و مدارک است. اسناد مالکیت، رهنی، ذمه‌ای، سند انتقال و حتی سند مربوط به اجاره را می‌توان باطل کرد. رسیدگی به دعاوی ابطال سند تنها باید توسط مراجع قضایی انجام بگیرد.در نتیجه ممکن است الزام به تنظیم سند رسمی نیز پیش آِید.

شرایط ابطال سند رسمی

انجام دادن هر نوع معامله صوری (دروغین) منجر به باطل شدن سند مدنظر خواهد شد. این نوع معامله مربوط به زمانی است که دو طرف دارای قصد و رضایت نیستند. علاوه بر معاملات صوری، گزینه‌های دیگری همچون معاملات معارض نیز موجب باطل شدن سند می‌شوند. با مطالعۀ مواردی همچون مفاد ابطال سند ماده 21 می‌‌توان به چنین نکات مهمی دست پیدا کرد.

شرایط ابطال سند رسمی

این دسته از معاملات با هم تعارض دارند. در سال‌های اخیر شاهد افزایش این دسته از معاملات بوده‌ایم که در آن‌ها فردی یک ملک را به چند نفر می‌فروشد بدون آنکه آن‌ها را از این امر مطلع کند. در چنین حالتی، تنها نخستین معامله صحت دارد و بقیۀ باطل خواهند شد؛ زیرا اسناد جدیدتر اعتبار ندارند و غیرقانونی محسوب می‌شوند. جعلی بودن سند نیز می‌تواند جزء شرایط ابطال آن قرار بگیرد. جعل کردن در رابطه با اسناد گوناگونی رخ می‌دهد و یک جرم به شمار می‌رود.

در کنار این موارد می‌توانیم به گزینه‌های دیگری همچون عدم وجود شرایط صحت در معامله اشاره کنیم. چنانچه یکی از معامله‌گران اهلیت داشته باشد، می‌توان نسبت به باطل کردن سند اقدام کرد. باید به این نکتۀ مهم اشاره کنیم که باطل کردن عملیات اجرایی نیز یکی از دلایل باطل سند شدن محسوب می‌شود؛ بنابراین چنانچه با اسناد جعلی، معاملات صوری، معاملات معارض و… روبرو باشیم، می‌توانیم برای ابطال سند دادخواست خود را ارائه کنیم.

در اینجای مطلب از شما دعوت میکنیم مطلب جعل سند را بخوانید.

ابطال سند تک برگی

اسناد تک‌برگی دستۀ مهمی از اسناد به شمار می‌آیند که احتمالاً با آن‌ها سروکار داشته‌اید. به‌عنوان مثال، سند خودرو یک سند تک‌برگی محسوب می‌شود یا حتی اسناد ملکی نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. امکان ابطال اسنادی که بدین شکل هستند نیز وجود دارد و محدودیت خاصی برای آن تعیین نشده است. البته این امر باید در زمانی صورت بگیرد که یکی از شرایط ابطال به اثبات برسد (جعلی بودن، صوری بودن و…)

برای تبدیل کردن اسناد قدیمی به اسناد تک‌برگی لازم است یک سری مراحل را دنبال کنید. پس از دریافت سند تک‌برگی، سند قبلی شما از اعتبار ساقط می‌شود و دیگر کاربرد ندارد. از چنین اسنادی می‌توان در زمان انتقال مالکیت استفاده کرد. تهیۀ نمونه دادخواست ابطال سند رسمی به شما اجازه می‌دهد تا پیش از رفتن به دادگاه، یک چهارچوب کلی برای پروندۀ خود ایجاد کنید.

دفاع در مقابل ابطال سند رسمی

دفاع در مقابل ابطال سند رسمی

امکان دفاع در برابر ابطال اسناد مختلف وجود دارد. منطقی است که شما به‌عنوان یک فرد غیرمتخصص در امور حقوقی، شناخت جامعی در رابطه با قوانین تعیین‌شده در این رابطه نداشته باشید. به همین دلیل، لازم است با یک وکیل پایه یک دادگستری باتجربه مشورت کنید و شرایط کنونی پروندۀ خود را با او در میان بگذارید.

وکلایی که در حوزۀ ابطال اسناد مشغول به فعالیت هستند به‌خوبی پروندۀ شما را زیر ذره‌بین می‌برند و تمام نکات مربوط به آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. آن‌ها در زمینۀ مواردی همچون تهیۀ دادخواست، جمع‌آوری مدارک، حضور در دادگاه، ارائۀ دفاعیه و موارد مشابه آمادۀ کمک به شما خواهند بود.

قبل از خواندن ادامه مطلب از شما دعوت می کنیم مطلب استرداد ثمن معامله را بخوانید.

برای ابطال سند چه مدارکی لازم است؟

یکی دیگر از موارد مهمی که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، مدارکی است که برای باطل کردن اسناد مختلف به آن‌ها نیاز داریم. این مدارک توسط دفاتر خدمات قضایی و دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند تا حقیقی بودن آن‌ها ثابت شود. شایان ذکر است که دادخواست شما نیز به‌عنوان یک مدرک بسیار مهم در این زمینه در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل باید با دقت تنظیم شود.

ابطال سند رسمی انتقال

از جمله مدارک مهم برای رسیدگی پرونده‌های مربوط به این موضوع می‌توان به گزینه‌هایی همچون مدارک هویتی (همانند شناسنامه و کارت ملی) و اصل سند اشاره کرد. افزون بر این موارد، باید مدارکی را که نشان می‌دهند معاملۀ شکل‌گرفته صوری بوده است ارائه کنید. در برخی از اوقات، درخواست می‌شود که نظر کارشناسان در مورد جعلی بودن سند مدنظر شما نیز در اختیار مراجع قانونی قرار بگیرد. شما می توانید در جهت تسریع پرونده از بهترین وکیل حقوقی در تهران کمک بگیرید.

این مدارک در نخستین جلسۀ رسیدگی به ابطال سند رسمی انتقال بررسی خواهند شد و نبود آن‌ها می‌تواند منجر به تأخیر در رسیدگی به پروندۀ شما شود. به همین دلیل است که وکلا تأکید بسیار زیادی بر روی به همراه داشتن مدارک مذبور دارند و همواره از آن‌ها به‌عنوان یک عنصر ضروری یاد می‌کنند. جمع‌آوری این مدارک باید پیش از شروع شدن دادگاه صورت بگیرد. شما می‌توانید از وکیل خود در این باره مشورت بگیرید و از او بخواهید تا کلیۀ اسناد موردنیاز را به شما اعلام کند.

حقوق و تکالیف دارندگان اسناد معارض

۱. دارنده سند مالکیت مقدم: دارنده سند مالکیت مقدم به عنوان مالک شناخته می‌شود و می‌تواند قبل از تعیین تکلیف نهایی در دادگاه، نسبت به ملک معامله کند. اما دفاتر اسناد رسمی باید در متن سند قید کنند که نسبت به مورد معامله سند معارض صادر شده است و تا زمانی که تکلیف نهایی طبق قانون معلوم نشده است، به خریدار سند مالکیت جدید داده نخواهد شد. این حکم نسبت به انتقالات بعدی نیز جاری است

۲. دارنده سند مالکیت معارض دارنده سند مالکیت معارض تا زمانی که تکلیف این سند توسط دادگاه مشخص نشده باشد، حق هیچ‌گونه معامله‌ای را نسبت به آن ندارد. اما می‌تواند حقوق متصور خود را به دیگران انتقال دهد.

مهم‌ترین ویژگی در شرایط ابطال سند رسمی چیست؟

مهم‌ترین ویژگی در شرایط ابطال سند رسمی، دشواری و محدودیت در ابطال آن است.

1. سند رسمی به دلیل ماهیت رسمی و قانونی آن، دارای اعتبار و ارزش اثباتی بالاتری نسبت به اسناد عادی است.

2. به همین دلیل، شرایط ابطال یک سند رسمی بسیار محدود و سخت‌گیرانه است. قانون شرایط خاصی را برای ابطال سند رسمی در نظر گرفته است.

3. این شرایط عبارتند از: وجود اشتباه محرز، تقلب یا اجبار در تنظیم سند، مغایرت سند با قانون، و عدم داشتن شرایط لازم برای تنظیم آن.

4. دادگاه برای ابطال یک سند رسمی باید وجود این شرایط را به طور قطعی احراز کند. این امر موجب دشواری و محدودیت در ابطال اسناد رسمی می‌شود.

بنابراین، مهم‌ترین ویژگی در شرایط ابطال سند رسمی، دشواری و سخت‌گیری قانونی در ابطال آن است که به منظور حفظ اعتبار و ارزش اثباتی بالای این اسناد در نظر گرفته شده است.شما می توانید در خصوص ابطال این اسناد به وکیل دیوان عدالت اداری مراجعه کنید.

نکات مهم حقوقی در خصوص ابطال سند رسمی

در خصوص ابطال سند رسمی، چند نکته مهم حقوقی وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد:

1. شرایط ابطال سند رسمی:
– همانطور که در پاسخ قبلی ذکر شد، شرایط ابطال شامل: عدم رعایت ترتیبات قانونی، وجود اشتباه یا اکراه، عدم اهلیت طرفین، باطل بودن موضوع سند، تقلب یا جعل، و عدم رعایت مقررات خاص است.

2. اثر ابطال سند رسمی:
– با ابطال سند رسمی، اثرات حقوقی آن نیز از بین می‌رود و طرفین به وضعیت قبل از انعقاد سند بازمی‌گردند.

3. محدودیت زمانی برای درخواست ابطال:
– در برخی موارد، قانون محدودیت زمانی خاصی را برای درخواست ابطال سند در نظر گرفته است. این مدت زمان ممکن است متفاوت باشد.

4. آثار ابطال سند بر اشخاص ثالث:
– در صورت ابطال سند رسمی، آثار آن ممکن است به اشخاص ثالثی که به نحوی با موضوع سند درگیر هستند، نیز سرایت کند.

5. ارائه دلایل و مستندات:
– برای درخواست ابطال سند رسمی، ارائه دلایل و مستندات کافی و قانع‌کننده از سوی متقاضی ضروری است.

6. صلاحیت دادگاه:
– درخواست ابطال سند رسمی باید به دادگاه صالح ارائه شود. معمولاً دادگاه محل تنظیم سند یا محل وقوع موضوع آن صالح است.

7. نقش دادگاه در تشخیص شرایط ابطال:
– تشخیص وجود یا عدم وجود شرایط ابطال سند رسمی بر عهده دادگاه صالح است که با بررسی موارد مطرح شده، حکم ابطال یا تأیید سند را صادر خواهد کرد.

سخن پایانی

در بسیاری از مواقع، می‌توان سند را یک ادلۀ اثبات دانست. اسناد به ما اجازه می‌دهند تا ثابت کنیم مالک یک دارایی به‌خصوص هستیم. به‌ هر روی، امکان باطل کردن سند نیز وجود دارد. البته این امر باید به شکل قانونی صورت بگیرد تا بتوان مطمئن شد که مشکل خاصی از نظر حقوقی برای شما پیش نخواهد آمد.

به‌منظور ابطال سند باید موارد مختلفی همچون شرایط انجام این کار، مدارک موردنیاز و… را مدنظر خود قرار دهید. ازآنجاکه بسیاری از کاربران با چنین موضوعاتی به‌طور کامل آشنا نیستند، توصیه می‌شود که از وکلای خود کمک بگیرند. دفتر حقوقی محمد عطاریان با سال‌ها تجربه در این زمینه آمادۀ همکاری با شما عزیزان است. در این بین ممکن است الزام به ایفای تعهد نیز پیش آید.

سوالات متداول

1.مفهوم ابطال سند چیست؟

به‌طورکلی، تمامی دعاوی خاصی که موضوع اصلی آن‌ها به باطل کردن اسناد مختلف ارتباط داشته باشد، «دعاوی ابطال سند» نامیده می‌شوند.

2.شرایط ابطال سند رسمی چیست؟

این نوع معامله مربوط به زمانی است که دو طرف دارای قصد و رضایت نیستند و در این صورت شرایط ابطال سند رسمی فراهم می شود.

3.مدارک مورد نیاز برای ابطال سند رسمی چیست؟

برایر این کار داشتن مدارک هویتی (همانند شناسنامه و کارت ملی) و اصل سند نیز کافی است.

ماهیت دعوای ابطال سند رسمی چیست؟

دعوای ابطال سند مالکیت معارض شرایط خاص و مجزایی از دعوای عمومی ابطال سند دارد .

administrator

4 نظر به “0 تا 100 ابطال سند: شرایط ابطال سند رسمی چیست؟ + مدارک لازم”

نظر دهید