چگونگی شکایت کارگر از کارفرما | بررسی مراحل و نحوه آن

شکایت کارگر از کارفرما

شخصی که دیگران برای او کار می‌کنند، کارفرما نامیده می‌شود. کارفرما در زمینه حقوق کاری نقش اصلی را دارد و کسانی که زیر نظر او فعالیت می‌کنند به عنوان کارگر شناخته می‌شوند. در برخی موارد ممکن است به دلایل گوناگون تصمیم به شکایت از کارفرمای خود بگیرید. به‌طور کلی، کارگر و کارفرما مسئولیت‌های مشخصی بر عهده دارند. کارفرما باید بر اساس توافقات قبلی در زمان معین، مزد کارگر را بپردازد. از سوی دیگر، کارگر نیز باید وظایف خود را به درستی انجام دهد. در صورت عدم رعایت مسئولیت‌ها از سوی هر یک از طرفین، ممکن است زمینه‌های اختلاف به وجود آید. برای انجام این کار بهتر است از بهترین وکیل در سعادت آباد کمک بگیرید.

کارفرما

چگونگی  شکایت از کارفرما برای دریافت حقوق 

برای رسیدگی به موضوع عدم پرداخت حقوق توسط کارفرما، یکی از رایج‌ترین اقدامات، مراجعه به اداره کار است. این مرجع مسئول بررسی شکایات مربوط به تاخیر یا عدم پرداخت دستمزد است. در صورتی که با چنین مسئله‌ای روبرو هستید، باید با مدارک لازم مانند قرارداد کار و شهادت افراد به اداره کار مراجعه کنید.برای مسائل دیگری مثل آسیب‌های جسمی یا آبرویی، دادسرا محل مناسب برای طرح شکایت است و در مورد مشکلات بیمه، لازم است به سازمان بیمه مراجعه کرده و روند پیگیری را آغاز کنید.در نهایت، با تنظیم شکایت‌نامه رسمی در اداره کار، می‌توانید مراحل رسیدگی را شروع کرده و حقوق خود را دنبال کنید.

چگونگی شکایت از کارفرما بدون قرارداد

نداشتن قرارداد بین کارگر و کارفرما معمولاً می‌تواند مشکلاتی برای هر دو طرف ایجاد کند. بنابراین، توصیه می‌شود که همواره قراردادی جامع تنظیم شود تا از بروز اختلافات جلوگیری شود. این امر به‌ویژه برای کارگر اهمیت دارد، زیرا با داشتن قرارداد، در صورت نقض حقوقش، می‌تواند به‌راحتی به اداره کار مراجعه کند و شکایت خود را مطرح کند.

با این حال، اگر کارگر بدون قرارداد کتبی کار کند، همچنان می‌تواند در صورت عدم پرداخت حقوق، از کارفرما شکایت کند. او می‌تواند با ارائه مدارکی مانند پرینت پرداخت حقوق و جمع‌آوری گواهی شاهدان، رابطه کاری خود را اثبات کند و نشان دهد که وظایفی را برای کارفرما انجام داده است.

نبود قرارداد برای کارفرما نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا کارگر ممکن است با اثبات وجود رابطه کاری، درخواست حقوق و مزایای بیشتری کند و کارفرما نتواند خلاف آن را ثابت کند.بهترین وکیل تهران به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

اگر در سال‌های اخیر با کارفرمایان مختلفی برای یافتن کار در ارتباط بوده‌اید، ممکن است با مسئله‌ای روبرو شده باشید که برخی کارفرماها کارکنان خود را بیمه نمی‌کنند یا به آن‌ها می‌گویند که مبلغ بیمه را به‌صورت نقدی پرداخت خواهند کرد. این مسئله، پس از عدم پرداخت حقوق، یکی از رایج‌ترین مشکلات بین کارگران و کارفرمایان است و منجر به شکایت می‌شود.

برای ثبت شکایت در این زمینه، کارگر باید با مدارک هویتی، قرارداد کاری و سایر مدارک مرتبط به اداره بیمه مراجعه کند. در صورتی که قرارداد کتبی وجود نداشته باشد، باید مدارکی مانند پرینت واریز حقوق و یا شهادت سایر کارکنان را ارائه دهد تا بتواند اشتغال خود را ثابت کند و روند شکایت را آغاز نماید.

در این حالت، کارگر با تمامی مدارک به اداره بیمه مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت می‌کند. اداره بیمه بر اساس مستندات ارائه‌شده و مطابق با قوانین، به شکایت رسیدگی می‌کند. اگر ادعای کارگر ثابت شود، کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه خواهد بود و باید برای کل مدت کاری که کارگر بدون بیمه بوده است، سابقه بیمه او را اصلاح کند.

شرایط شکایت از کارفرما بابت سفته

با توجه به قوانین مربوط به گرفتن سفته از کارگر، برخی موارد جهت رعایت و حفظ حقوق کارگر باید به طور دقیق رعایت شوند. از جمله درخواست می‌شود سفته به صورت مشخص و طبق قرارداد به کارگر تحویل داده شود و مبلغ و شماره سفته در قرارداد ذکر گردد.

اگر این موارد رعایت نشده و کارفرما با کارگر سفته سفید امضا تحویل داده باشد، کارگر مجاز است از این تخلف شکایت کند.

علاوه بر این، موارد دیگری نیز وجود دارند که می‌توان به آن‌ها شکایت کرد، از جمله:

  1. ممانعت از بازگشت کارگر به کار در صورتی که قوانین اجازه این امر را بدهند.
  2. در صورت بروز اختلافات بین کارگر و کارفرما، کارفرما موظف است حداقل ۵۰ درصد از حقوق ماهیانه کارگر را تا حل اختلافات به خانواده او پرداخت کند. در صورت تخلف، می‌توان از کارفرما شکایت کرد.
  3. پس از پایان قرارداد، کارفرما باید به کارگری که بیش از یک سال کار کرده است وابسته به سابقه و آخرین حقوق، معادل یک ماه حقوق را به عنوان پاداش پایان کار پرداخت کند. در صورت عدم انجام این اقدام، می‌توان از کارفرما شکایت کرد.
  4. در صورت کاهش توانایی‌های جسمی و ذهنی کارگر در طول انجام کار، کارفرما باید با توجه به سابقه خدمات او، معادل دو ماه آخرین حقوق را به عنوان حق سنوات به او پرداخت کند. در صورت تخلف، کارگر می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه کند.
  5. در صورت وجود خسارت به کارگر ناشی از عدم تأمین وسایل و لوازم ایمنی توسط کارفرما، می‌توان از کارفرما شکایت کرد. بهترین وکیل حقوقی در تهران به شما راهنمایی لازم را می دهد.

گرفلتن سفته

مراحل شکایت از کارفرما 

در مطلب زیر مراحل شکایت از کارفرما را برای شما به طور کلی توضیح داده ایم.

  • برای آغاز فرآیند شکایت از کارفرما، باید مدارکی داشته باشید که نشان‌دهنده رابطه کاری شما با او باشد. این مدارک می‌تواند شامل قرارداد کاری یا سابقه بیمه شما باشد. اگر قرارداد موجود باشد، کار شما در این مرحله آسان‌تر خواهد بود، اما در صورت نبود قرارداد، ابتدا باید شعبه‌ای را که بیمه شما در آن ثبت شده است، پیدا کنید.
  • سپس به اداره کار مراجعه کرده و از واحد مربوطه، نامه‌ای برای شعبه بیمه‌گذار دریافت کنید و این نامه را به کارگزاری بیمه ارائه دهید. با این کار، سوابق بیمه شما ارائه خواهد شد و می‌توانید به‌راحتی رابطه کاری خود با کارفرما را با مدارک رسمی ثابت کنید.
  • با وجود عدم داشتن بیمه و قرارداد، شهادت شاهدان می‌تواند به‌عنوان مدرک معتبری برای اثبات وجود رابطه کاری استفاده شود. پس از جمع‌آوری مدارک مورد نیاز، باید به اداره کار مراجعه کرده و فرم شکایت را تهیه کنید. با تکمیل این فرم، خواسته‌های خود را نیز مشخص کنید، از جمله عدم دریافت حقوق، مزایا، و اضافه کاری.
  • در این مرحله از شکایت کارگر از کارفرما، اداره کار تلاش می‌کند با میانجی‌گری بین شما و کارفرما، مشکل را حل کند. بنابراین، در این مرحله به شما نامه‌ای جهت صلحیه خواهند داد. این نامه صلحیه مرحله اول حل مشکل است و بر اساس آن، هر دو طرف رابطه کاری  که در اینجا شما و کارفرما هستید – در یک جلسه صلح شرکت می‌کنند و کارشناسان سعی می‌کنند مسئله را بدون ایجاد شرایط تنش‌آور حل کنند.
  • جلسات مصالحه معمولاً دو هفته پس از ارائه شکایت از کارفرما و در اداره کار برگزار می‌شود. شما باید این نامه را به کارفرمای خود تحویل دهید یا از سازمان خواسته شود تا این نامه به‌صورت مستقیم برای او ارسال شود. اگر کارفرما در این جلسه حاضر نشود یا با وجود حضور و تشکیل جلسه، مشکل حل نشود، شکایت کارگر از کارفرما به مرحله بعدی پیش می‌رود و جلسات تشخیص و شکایت از کارفرما برگزار خواهد شد.
  • در این صورت، دو هفته پس از تاریخ جلسه مصالحه، جلسه تشخیص و شکایت از کارفرما برگزار خواهد شد. در این مرحله از مراحل شکایت از کارفرما، کارگر باید تمام شواهد و مدارک خود را ارائه دهد و کارشناسان پس از بررسی دقیق این مدارک، رای خود را صادر کرده و آن را به طرفین ابلاغ می‌کنند. اگر هر دو طرف شکایت، رای صادره را قبول داشته باشند، فرایند شکایت در این مرحله به اتمام می‌رسد، اما اگر یکی از آن‌ها به حکم صادر شده اعتراض کند، یک جلسه دیگر به نام جلسه حل اختلاف برگزار خواهد شد.
  • در این مرحله آخرین جلسه شکایت کارگر از کارفرما در اداره کار برگزار می‌شود. اگر یکی از طرفین رای صادر شده را نپذیرد، شکایت به دادگاه ارجاع داده خواهد شد و در آنجا باید مدارک و دلایل جدیدی ارائه داده شود. در صورت عدم پرداخت حقوق معوقه توسط کارفرما، اداره کار ممکن است از راه‌های دیگری برای اجرای حقوق کارگر استفاده کند، از جمله صدور نامه اجرایی که کارگر باید آن را به شعبه قضایی دادگاه ارائه دهد تا حقوقش پس از تصمیم دادگاه به او پرداخت شود.

مهلت شکایت از کارفرما

 شکایت از کارفرما بستگی به نوع شکایت دارد و مهلت مشخصی دارد. در صورت شکایت کارگر درباره اخراج، مهلت ۳۰ روز است. اما در مواردی مانند حقوق معوقه، عدم پرداخت مزایا و عدم رد بیمه، هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. حتی پس از فوت کارگر، وارثان قانونی او می‌توانند شکایت خود را به ثبت برسانند و در پی احقاق حقوق کارگر باشند.

اداره کار

سامانه شکایت از کارفرما اداره کار 

برای ثبت شکایت خود در خصوص یکی از دستگاه‌های تحت نظر وزارت کار، ابتدا باید به سامانه شکایت اداره کار مراجعه کنید. این کار را می‌توانید با جستجوی “zrm.mcls.gov.ir” در گوگل آدرس انجام دهید. در صفحه سامانه، ثبت نام کنید و کد ملی و شماره همراه خود را وارد کنید. سپس روی گزینه آبی رنگ کلیک کنید و در صفحه بازشده، نام، نام خانوادگی و تصویر امنیتی را وارد کنید.

سپس یک رمز عبور برای خود انتخاب کنید. پس از وارد کردن اطلاعات، یک کد فعال سازی به شماره همراه شما ارسال می‌شود که باید آن را در کادر مربوطه وارد کنید. سپس سایر اطلاعات مورد نیاز خود را در کادرهای ستاره‌دار قرمز وارد کنید. توجه داشته باشید که نیازی به وارد کردن سریال شناسنامه نیست. در پایان، با تکمیل پروفایل کاربری، می‌توانید نهاد و موضوع شکایت خود را انتخاب کرده و شکایت خود را ثبت کنید. در این مرحله، می‌توانید شرح شکایت خود را نیز وارد کنید. برای مشاهده نمونه‌ای از نحوه شکایت از کارفرما، می‌توانید راهنمای شکایت را مطالعه کنید و مواردی که در آن ذکر شده است را در نظر بگیرید.

نکات مهم حقوقی در خصوص شکایت کارگر از کارفرما

در مورد نکات مهم حقوقی در شکایت کارگر از کارفرما، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. دلیل شکایت:
کارگر باید دلایل مستند و قانونی برای شکایت خود از کارفرما داشته باشد، مانند عدم پرداخت حقوق و مزایا، اخراج غیرقانونی، شرایط کاری نامناسب و غیره.

2. مراجع قضایی صالح:
کارگران برای طرح شکایت علیه کارفرما باید به مراجع قضایی صالح مانند اداره کار، دادگاه کار یا سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند.

3. مهلت قانونی برای طرح شکایت:
کارگران باید ظرف مهلت قانونی مشخص (مثلاً 1 سال) نسبت به شکایت خود اقدام کنند.

4. مستندات و مدارک لازم:
کارگر باید تمام مستندات و مدارک مربوط به شکایت خود را از جمله قراردادها، احکام، فیش حقوقی، گزارشات و غیره را ارائه دهد.

5. حق استفاده از وکیل:
کارگران می توانند در طرح شکایت خود از وکیل استفاده کنند و هزینه های وکالت را در صورت برنده شدن در پرونده، مطالبه کنند.

6. حکم دادگاه و اجرای آن:
در صورت حکم به نفع کارگر، دادگاه می تواند به کارفرما دستور پرداخت حقوق معوقه، بازگشت به کار یا سایر جبران خسارات را صادر کند که کارفرما موظف به اجرای آن است.این موارد از جمله نکات مهم حقوقی در شکایت کارگر از کارفرما هستند که باید مدنظر قرار گیرند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره به وکیل غرب تهران مراجعه کنید.

نتیجه گیری

برای ارائه شکایت از کارفرما در اداره کار، باید شکواییه‌ای تنظیم شود تا به شکایات کارگران رسیدگی گردد. برای تهیه و تنظیم این شکواییه، لازم است مجموعه‌ای از قواعد و مقررات دادرسی را رعایت کنید. اگر شکواییه به‌طور صحیح و اصولی تنظیم نشود، مرجع صالح آن را رد خواهد کرد و به آن ترتیب اثر داده نخواهد شد. به همین دلیل، بهتر است تهیه این شکواییه را به افراد متخصص واگذار کنید. و در نتیجه ممکن است الزام به ایفای تعهد شکل بگیرد. رعایت نکات مهم و اصولی در تنظیم شکواییه باعث می‌شود که هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف به سرعت بیشتری به پرونده شما رسیدگی کنند و در نتیجه، پرونده‌تان در زمان کوتاه‌تری به نتیجه مطلوب برسد.

سوالات رایج

1. چه مواردی میتواند موجب شکایت کارفرما از کارگر شود؟
عدم انجام وظایف محوله و تخلف از مقررات و دستورالعمل‌های کاری

2. چه مراحلی باید طی شود تا کارفرما بتواند از کارگر خود شکایت کند؟
تنظیم گزارش موارد تخلف کارگر و ارجاع موضوع به واحد انضباطی یا حقوقی سازمان

 

administrator

نظر دهید